Basilisk

Original titel: Bajirisuku - Koga Ninpo Cho Type: Serie Studie: Gonzo År: 2005 Genre: Historisk drama, action, romantik, fantasy Antal afsnit: 24 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Basilisk", der blev udgivet i 2002 af Masaki Segawa
Basilisk udspiller sig i 1600-tallets Japan, men i et fiktivt univers, hvor ninjaer besidder overnaturlige evner. Stilmæssigt er karakterdesignet varierende, idet nogle personer er gjort mere virkelighedstro end andre. Anatomisk set er ansigtsudtryk og bevægelser for det meste på et naturligt niveau, medmindre der bliver gjort brug af særlige evner. Da en ny shogun skal findes bliver de to ninjaklaner fra Iga og Koga sat til at kæmpe imod hinanden. Ti ninjaer fra hver klan bliver udvalgt til at repræsentere hver klan, og den første gruppe, der bliver udryddet er taberen. Desværre sker dette midt i en tid, hvor Iga og Koga ellers er ved at blive knyttet sammen via et bryllup mellem arvingerne Oboro fra Iga og Gennosuke fra Koga.
Det er virkelig sjældent, jeg støder ind i en serie, hvor alt bare fungerer. Jeg elsker ninjaer og fortidens Japan, så det i sig selv er et plus, men det, som virkelig gør Basilisk unik, er handling og karakterer. De 20 ninjaers evner er virkelig fascinerende, men i samspil med hinanden opstår der både styrker og svagheder, og man ser dermed, hvor gennemtænkte de er, hvilket påvirker og skaber handlingen. Og hvad angår denne så er det simpelthen en af de mest tragiske fortællinger, man kan støde på. Ikke nok med at karakterer dør på stribe, så sker det også med et utal af følelser på kryds og tværs, som gør ninjaerne til mennesker. Dermed bliver det mere end blot en historie om vold og krig. Man vil som seer gerne se karaktererne kæmpe (det er jo det der er seriens formål), men på den anden side vil man også gerne have, at de bare slutter fred, for det er ikke muligt at vælge, hvem man holder med, fordi der hos begge parter er sympatiske og knap så sympatiske personer - og at se dem dø bliver mere og mere trist. Fra begyndelsen kan man godt fornemme, hvor det hele vil bære hen, men det er vejen dertil, der er seriens styrke, fordi den er brolagt med sorg og blodige scener, som er animeret på formidabel vis. Selve stilen er deltaljerig og virkelig betagende, og den måde som karakterer og baggrunde spiller sammen giver en visuel helhed, som man sjældent ser i tegnefilm.
Favoritkarakter: Saemon Plot: 10/10 Karakterer: 10/10 Stemmer: 9/10 Animation: 9/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

10/10

Basilisk