Blood Reign: Curse of the Yoma

Original titel: Yoma Type: Miniserie Studie: J.C.Staff År: 1989 Genre: Gys, mysterie, fantasy Antal afsnit: 2 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Yoma", der blev udgivet i 1985 af Kei Kusunoki
Blood Reign: Curse of the Yoma foregår i en fiktiv udgave af fortidens Japan, hvor der eksisterer dæmoner, ånder og andre overnaturlige væsner med tilhørende kræfter. Karaktererne er gjort virkelighedstro i deres design og bevægelser - dog med lidt overdrevne evner ud over det sædvanlige såsom at kunne springe flere meter op i luften. Den unge ninja Hikage er på jagt efter sin barndomsven Marou, der i virkeligheden er en dæmon. I sin søgen bliver Hikage hele tiden gjort til offer for forskellige trusler og angreb fra ondsindede væsner, der er loyale over for Marou og derfor vil gøre alt for at beskytte ham fra de mennesker, der vil skade ham.
Denne miniserie er tydeligvis lavet med et lille budget, og med det taget i betragtning så er den faktisk rimelig god. Handlingsmæssigt stinker den dog, fordi der ikke er nogen dybere historie eller forklaring på noget som helst, men universet og stemningen, man som seer spontant bliver trukket ind i, er ret fascinerende og spændende, fordi man aldrig ved, hvad man skal forvente, og selvom der kun er tale om to afsnit, så bliver man præsenteret for både spøgelser, kæmpeedderkopper, en dæmonhest, en gigantisk slange, en menneskelig sommerfugl, plus det løse. Det ville have været interessant at se, hvordan denne serie ville have fungeret, hvis den havde været på 12 afsnit, for dens svage punkt er, at den gode fortælling udebliver til fordel for fantasy-aspektet. Men hey, nogle gange vil man bare gerne underholdes med blodig gys og hensynsløs vold, og det minder faktisk om en lillebror til Ninja Scroll. Animationsmæssigt er serien egentlig også fin, når man tænker på, at den er fra 1989, hvor man håndtegnede og håndmalede alt, og i sådanne tilfælde er det altid rart at beundre de mange detaljer. Selvfølgelig er animationen ikke altid flydende, og karaktererne har nogle sjove ansigter, men der er alligevel tale om nogle af de mest naturtro karakterer, jeg har set i en anime fra 80'erne. Så alt i alt, hvis man er til ninjaer og onde monstre, så kan det anbefales at bruge et par timer på denne retro-serie.
Favoritkarakter: Hikage Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 5/10 Animation: 7/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Blood Reign: Curse of the Yoma