Boogiepop Phantom

Original titel: Bugiipoppu wa Warawanai: Boogiepop Phantom Type: Serie Studie: Madhouse År: 2000 Genre: Psykologisk thriller, sci-fi, mysterie, skole Antal afsnit: 12 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Bogserien "Boogiepop", der første gang blev udgivet i 1998 af Kouhei Kadono
Boogiepop Phantom foregår i Japan, men der findes både overnaturlige væsner, der forklæder sig som mennesker, samt specielle evner, der dermed giver serien et præg af fantasy. Karakterdesignet er dog gjort realistisk, og det samme er bevægelse for de rigtige menneskers vedkommende. I serien følger man en række forskellige karakterer før og efter at en gigantisk lyssøjle ramte en japansk by og skabte et elektromagnetisk felt, som gav nogle mennesker særlige egenskaber - noget, som forstærkede menneskets udvikling, hvilket ødelagde den naturlige orden.
Dette er en af de mest komplekse serier, jeg har set, og derfor vil jeg anbefale, at man ser alle afsnit uden for store pauser, fordi man simpelthen har brug for at huske, hvad der er sket i samtlige 12 episoder, før handlingen giver mening. Men det er ikke ensbetydende med, at man så forstår den. Jeg har set Boogiepop Phantom to gange, og første gang var jeg forvirret - anden gang var jeg mindre forvirret, men stadig forvirret. Karakterdesignet gør det ofte svært at genkende personer fra hinanden, så man skal også hele tiden huske navne. Ideen med at følge forskellige karakterer og deres separate historier er heller ikke noget man er vant til, men stadig en virkelig genial måde at fortælle en overordnet historie, fordi alle karakterer på en eller anden måde er forbundet til de begivenheder, der udgør plottet, og derfor går flere scener også igen i løbet af serien. Desværre bliver plottet aldrig eksplicit forklaret, så man er nødt til at tolke, hvad det er der egentlig foregår, mens man i forvejen forsøger at finde hoved og hale i handlingen. Derfor fejler serien for mit vedkommende, fordi den ganske enkelt kræver for meget, og de fleste vælger nok at springe fra efter få episoder. Det havde jeg i hvert fald lyst til, men stilen og genren holdt mig fanget, for der er noget betagende ved den realistiske animation og den gotiske stemning, der kun bliver mere dyster gennem den unikke brug af musik. Og der er virkelig tale om en unik anime, og på den måde skiller Boogiepop Phantom sig positivt ud. Da serien er baseret på bøger, tror jeg nok bare først, at man i sandhed forstår den, hvis man har læst disse. Som seer skal man desuden være opmærksom på at de første 11 afsnit har en mørklægningseffekt, så man kun kan se, hvad der foregår på skærmen, hvis man sidder i et rum uden lys.
Favoritkarakter: Nagi Plot: 6/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 8/10 Animation: 7/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

7/10

Boogiepop Phantom