Chobits

Original titel: Chobittsu Type: Serie Studie: Madhouse År: 2002 Genre: Sci-fi, komedie, romantik, drama Antal afsnit: 26 + 1 OVA Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Chobits", der blev udgivet i 2000 af Clamp
Chobits udspiller sig i en alternativ udgave af Tokyo, hvor der eksisterer androider kaldet persocons, der fungerer som elektroniske hjælpemidler for mennesker. Teknologien er det eneste overnaturlige aspekt ved serien, men det hænder dog at de menneskelige karakterer laver sjove ansigtsudtryk og overdrevne bevægelser. Karakterdesignet er anatomisk set realistisk, mens hår og øjne ikke er helt så naturtro hos alle personer. Hideki flytter fra Hokkaido til Tokyo for at starte uddannelse, og han bliver hurtigt overrasket over, hvor mange mennesker der har deres egen persocon. Ved et tilfælde finder han en kasseret persocon på gaden, som han vælger at kalde for Chi. Men Chi har ingen data, så det er op til Hideki at lære hende alt fra bunden.
Budskabet i Chobits er mere relevant end nogensinde før, hvor elektronik fylder mere og mere i vores tilværelse og overtager flere og flere opgaver for mennesker, men jeg er ikke sikker på, at det overhovedet er seriens morale, hvilket blandt andet skyldes slutningen, men også den måde persocons fremstilles - nemlig som tiltrækkende skabninger, man som seer skal falde for. Det er måske netop for at vise os, hvor besatte vi er af elektronik, fordi det er syndens frugt i nutiden, men jeg vil skyde på, at Chi har langt flere fans end menneskerne i serien, fordi hun er en typisk cosplay-agtig karakter, der tiltaler manga- og animefans. Hendes hår, væremåde og tøjsstil er så anime, som noget kan blive. Men for mig gør det også Chi og dermed serien lidt stereotyp og forudsigelig. Der er heldigvis mange plotændringer, så det ikke bliver en ensporet affære, hvilket man godt kan få fornemmelsen af i starten, hvor det virker som en såkaldt harem-serie, hvor hovedpersonen bader i kvinder. Der er også et gennegående fokus på porno, hvilket faktisk er mere sjovt end det er frækt. Generelt er de komiske indslag seriens styrke, for det alvorlige aspekt går sådan lidt tabt i morskaben og før man ved af det bliver afslutningen temmelig dramatisk, hvilket virker som en abrupt genreændring. Persoconen kaldet Sumomo er desuden en virkelig irriterende figur som gør serien ret barnlig og endnu mere fiktiv end den i forvejen er. Hideki er derimod en virkelig behagelig og elskværdig karakter, fordi han er så simpel i stedet for at være kompliceret.
Favoritkarakter: Hideki Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 7/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Chobits