Daily Lives of High School Boys

Original titel: Danshi Kokosei no Nichijo Type: Serie Studie: Sunrise År: 2012 Genre: Komedie, skole Antal afsnit: 12 + 6 specials Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Daily Lives of High School Boys", der blev udgivet i 2009 af Yasunobu Yamauchi
Daily Lives of High School Boys foregår i en version af den virkelige verden, og indeholder ingen unaturlige elementer såsom magi og monstre, men den bliver alligevel urealistisk grundet adfærd, bevægelser og sjove anigtsudtryk, der gør serien meget tegnefilmsagtig. Karakterdesignet er forholdsvis anatomisk korrekt, men der opstræder dog strittende frisurer med stærke farver og store hoveder i forhold til skuldrene, og så er piger ofte tegnet uden øjne. Serien handler om en flok helt (u)almindelige skoledrenge og deres helt (u)almindelige liv på en helt (u)almindelig skole... og... det er sådan set det.
Der er ikke rigtig nogen handling i denne serie, hvilket både er dens styrke og svaghed. På den ene side så mangler der den store fortælling, der gør at man overhovedet gider se serier, men på den anden så har man også bare nogle gange behov for at slappe af og bare se noget for underholdningens skyld, for det er trods alt nogle morsomme ting, man bliver udsat for. Et andet område, der både kan betragtes som godt og dårligt er, at hver episode er delt op i flere små historier, hvilket på den ene side giver mulighed for hurtige grin, men på den anden side bliver det også bare alt for korte segmenter, der er overstået, lige så hurtigt som de er begyndt. Det bedste ved serien er drengene, og det værste ved den er pigerne, idet de simpelthen er noget så forfærdelige. Det er helt tydeligt at man har drenge som målgruppe, for piger er portrætteret som onde, gemene, modbydelige og højrøstede på alle tænkelige områder, og det synes jeg faktisk er positivt, fordi den slags er tabu her i Vesten, hvor det ville føre til et feministskrig af dimensioner. Det jeg elsker ved anime er at der ikke er nogen grænser og at den kreative frihed lever, hvilket i sig selv er forklaringen på, at man får lov at lave en serie, der som sådan ikke handler om noget som helst. Stemmelægningen er med til at trække op, og især Sugita Tomokazu som Hidenori er noget af det der bærer serien.
Favoritkarakter: Hidenori Plot: 6/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 9/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Daily Lives of High School Boys