Nobody knows

Original titel: Daremo Shiranai Instruktør: Hirokazu Koreeda År: 2004 Genre: Drama Spilletid: 141 minutter
En enlig mor flytter ind i en lejlighed i Tokyo, men da hun finder en mand, ender hun med at efterlade sine fire mindreårige børn alene hjemme. I starten sender hun penge, så de kan klare sig, men det varer ikke længe, før børnene bliver overladt til sig selv og bliver tvunget til at overleve på egen vis.
Hvad, der gør denne film mere tragisk, er, at den faktisk er baseret på en virkelig hændelse, hvor en mor forlod sine børn i Tokyo i 1988, men filmen er heldigvis ikke så barsk som den rigtige historie - dog stadig trist, for hvis der er noget, som ingen bryder sig om, så er det at se børn kæmpe i tilværelsen. Det meste af filmen foregår fra børnenes perspektiv, og man får således at se, hvordan de tackler både ensomhed og ansvar over for hinanden, hvilket fører til en masse rørende såvel som ubehagelige øjeblikke. Det ældste barn er drengen Akira på 12, der må ignorere sine egne behov til fordel for sine søskendes, og det er på den måde interessant at se, hvordan et barn handler og reagerer som forælder. Filmen er tydeligvis lavet over en længere periode, for man kan se, at børnene både bliver højere og får længere hår, hvilket gør, at man udefra kan følge deres udvikling og derfor knytter sig til dem og mest af alt har lyst til at springe ind i skærmen og gøre noget for dem, for børnene spiller så godt, at man har svært ved at se det hele som en film. Denne er jo sådan set også et kritik af det japanske system, idet det simpelthen er muligt for børn at eksistere og vokse op i Japan, uden myndighedernes kendskab (deraf filmens titel), så som dansker sidder man ikke blot og tænker "hvor er forældrene?", man tænker også "hvor er kommunen?", for på lige netop børneområdet kommer kulturforskellene i sandhed til syne.
Favoritkarakter: Akira Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 9/10 Afslutning: 6/10 Det visuelle: 6/10 Overordnet karakter:

7/10

Nobody knows