Darker than Black

Original titel: DARKER THAN BLACK - Kuro no Keiyakusha Type: Serie Studie: Bones År: 2007-10 Genre: Krimi, mysterie, action, fantasy, sci-fi Antal afsnit: 37 + 5 OVA Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Darker than Black består af to sæsoner og foregår i en alternativ udgave af Japan, hvor visse mennesker besidder overnaturlige egenskaber a la superkræfter. Karakterdesignet varierer meget og er for nogle personers vedkommende mere realistisk end andres. Der er ligeledes overdrevne bevægelser og i visse tilfælde skøre ansigtsudtryk. Efter et fænomen kaldet Hell's Gate opstod i Japan forsvandt den rigtige stjernehimmel og blev derefter erstattet med en falsk en af slagsen. På samme tid begyndte mennesker med mystiske egenskaber at dukke op, og mens nogen af disse benytter deres evner i ondskabens navn, er der derimod en lille gruppe, der forsøger at kæmpe på det godes side.
Jeg er stor X-men fan, fordi jeg elsker, når mennesker har specielle egenskaber, og det er også et område, der gør at jeg er så vild med anime, og Darker than Black er på mange måder ligesom X-men. Det mest fascinerende ved serien er nemlig de besynderlige evner, som folk har, og et virkelig interessant aspekt er, at de alle har hver deres unikke afhængighed, som de er nødt til at reagere på, hver gang de bruger deres evner. Disse afhængigheder er mindst lige så underholdende som de specielle egenskaber. For mig er seriens største plus dog stilen. Der er en perfekt balance mellem realisme og typisk anime, så øjnene bliver ikke for store, og kroppene bliver ikke for tynde, men der er stadig lagt vægt på, at det hele er en tegnefilm. Animationen er ligeledes præget af dynamik og gør serien spændingsfyldt, selvom man generelt har svært ved at forstå, hvad der foregår, for man får aldrig svar på, hvad Hell's Gate egentlig er, hvordan fænomenet opstod, og hvorfor folk får særlige evner. Og det er lidt ærgerligt, at man ikke får svar på noget af alt det, så man i det mindste kan forstå og forholde sig bedre til universet. Serien er delt op i to sæsoner, og mange fans vil påstå, at sæson 2 slet ikke eksisterer, fordi den adskiller sig så meget fra den første. Jeg kan faktisk lide begge sæsoner på hver deres måde - det bizarre er bare, at de flettes sammen via en række OVA-episoder, der blev lavet efter sæson 2 sluttede, så hvis man ikke ser disse, før man begynder på sæson 2, så er den sæson ret uforståelig. Som navnet desuden antyder er det en lidt gotisk serie uden meget idyl og komedie, så det er ikke ligefrem en anime, der gør en glad. I stedet er det handlingen og det visuelle, der er værd at beundre.
Favoritkarakter: Mao Plot: 8/10 Karakterer: 9/10 Stemmer: 8/10 Animation: 9/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

8/10

Darker than Black