Deadman Wonderland

Original titel: Deddoman Wandaarando Type: Serie Studie: Manglobe År: 2011 Genre: Action, sci-fi, fantasy Antal afsnit: 12 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Deadman Wonderland", der blev udgivet i 2007 af Jinsei Kotaoka
Deadman Wonderland foregår i en alternativ udgave af virkelighedens Japan, hvor Tokyo er blevet jævnet med jorden, efter en mystisk rød cirkel over byen frembragte et enormt jordskælv. Blandt almindelige mennesker er der nogen der besidder overnaturlige evner, blandt andet folk, der kan fremkalde våben med deres blod. Karakterdesignet varierer og er for nogle personer mere naturtro end hos andre, men der er en del skøre og overdrevne ansigtsudtryk. Ganta er en helt normal skoleelev, men en dag bliver hele hans klasse udslettet i en massakre, og han bliver både mistænkt og dømt for forbrydelsen. Han ender i det berygtede Deadman Wonderland, der er en fusion mellem et fængsel og en forlystelsespark, hvor det dog viser sig, at der er en facilitet, som offentligheden ikke kender til.
Denne serie gaber simpelthen over for meget, og der bliver hele tiden bygget videre på konceptet med nye overdrevne elementer, som man som seer skal forholde sig til gennem 12 episoder. Det bliver ganske enkelt for uoverskueligt, når handlingen i stort set hvert eneste afsnit tager en ny drejning med et nyt fokus. Den sidste halvdel af serien er simpelthen bare en handlingsløs bombe af vold og psykopater, der med al tydelighed viser, at man prøver at være "over the edge". Og så nytter det altså ikke noget, at man samtidig fylder serien med censur. Jeg er hardcore modstander af censur for det hører til i USA og bestemt ikke i anime, der er kendt for sin grænseløshed. Den prøver man så at inddrage med overdrevet og hensynsløs vold, og den slags kan også være fint, men der skal være andre grunde end lysten til bare at forarge. Et af de mange koncepter i serien er fænomenet med at anvende blod som våben og få folk til at kæmpe dødskampe, og hvis man havde holdt sig til dette, ville der være tale om en fængende serie, for animationen er trods alt af god kvalitet, men man når knap nok at berøre den del af handlingen, før man springer videre til noget nyt - nemlig et fangeoprør, der foregår i det åbenlyse, fordi fanger lever et temmelig frit liv i fængslet, hvor der også er andre bizarre personligheder, der render frit omkring - heriblandt en lille manisk pige, der er i stand til at håndtere et gigavåben. Det bliver altså bare for rodet og åndssvagt, for man bevæger sig for meget over i fantasy, mens man samtidig forsøger at bilde folk ind, at alt det der foregår skal virke troværdigt. De indsatte er ironisk nok de mest sympatiske, og man aner ikke hvorfor de sidder i fængsel. Det værste af det hele er, at serien lægger op til en sæson 2 som aldrig kom, og man sidder til sidst tilbage med ubesvarede spørgsmål i bunkevis, hvilket er en elendig følelse, når der serien igennem er blevet bygget op til, at de ville blive besvaret eller i det mindste forklaret. Serien var åbenbart sådan et stort flop, at dens talrige sponsorer ikke gad investere i endnu en sæson, og jeg bebrejder dem sådan set ikke, for man har forsøgt at lægge alt for meget i første sæson, så den ganske enkelt er overarbejdet til døde.
Favoritkarakter: Makina Plot: 6/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

6/10

Deadman Wonderland