Death Note

Death Note

Studie: Madhouse
År: 2006-7
Genre: Thriller, mysterie, krimi
Antal afsnit: 37

Death Note er baseret på en manga af samme navn, der blev udgivet fra 2003 til 2006. Serien foregår i den virkelige verden, men med udgangspunkt i japansk religion findes der en parallelverden, hvor dødsguder holder til. Dette er det eneste overnaturlige ved serien, hvor karakterdesignet er holdt på et virkelighedstro niveau, ligesom der hverken er nogen overdramatiserede udtryk eller bevægelser.

Teenageren Light er nummer et i klassen, men han synes dog, at denne verden er præget af mørke og ondskab. Dette får han mulighed for at lave om på, da han en dag finder en notesbog, der gør ham i stand til at dræbe mennesker blot ved at skrive deres navne i den. Det viser sig, at notesbogen tilhører en dødsgud ved navn Ryuk, som beslutter sig for at følge Light og hans stræben efter at gøre verden til et bedre sted.

Death Note er perfektion på så mange områder. Selve animationen og stemningen er i sig selv værd at nyde, mens karaktererne og deres samspil ligeledes er med til at holde interessen. Rivaliseringen mellem hjerner er noget helt andet, end den man typisk ser mellem muskler, så der er generelt tale om et intenst drama, hvor man aldrig kan vide, hvad der kommer til at ske. Selve fundamentet for seriens popularitet er dilemmaet om, hvem der er de gode og hvem der er de onde, for mange af os vil kunne forholde os til Lights ønske om at gøre verden til et bedre sted, men dette opfylder han ved selv at gå ind i mørket og således er der altså tale om et paradoks, hvor han både er helten og skurken, og det samme er dem, der prøver at standse ham. Det vil altså sige, at der er to sider, man som seer bliver opfordret til at vælge imellem, men dette leger samtidig med ens egen moral, hvilket er det, der gør serien så fængende, fordi den ikke kun fortæller en historie om de medvirkende, men også om mennesker generelt. Den første halvdel af serien er uden tvivl den bedste. Efterhånden som den skrider frem, kommer den også længere ud på et sidespor, og slutningen er desværre en skuffelse, når man tænker på, hvordan det hele startede.

Favoritkarakter: Light

Plot: 10/10

Karakterer: 9/10