Death Parade

Original titel: Desu Pareedo Type: Serie Studie: Madhouse År: 2013-15 Genre: Mysterie, fantasy Antal afsnit: 12 + 1 OVA Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Death Parade foregår i en verden hinsides den virkelige, der fungerer som et mellemstadie mellem liv og død. I denne verden eksisterer der væsner, der ligner mennesker, men som alligevel har et unaturligt design med vilde frisurer og øjne, mens rigtige mennesker ser mere realistiske ud. Disse væsner besidder ydermere særlige evner samt teknologi. Når mennesker dør, bliver deres sjæle sendt til et tårn, hvor de skal dømmes, så det kan blive besluttet, om de skal genfødes eller ej. Dette gøres ved at folk deltager i et spil på forskellige barer, hvor de med udsigt til at tabe eller vinde udviser deres mørkeste følelser, så bartenderen dermed kan afgøre deres skæbne.
Konceptet i denne anime er genialt, men japanerne formår alligevel at gøre det alt for indviklet ved at indskrive forvirrende elementer og overdramatiske indslag, så budskabet ofte går tabt i den såkaldte anime-logik, hvilket er manglen på logik. Det er det psykologiske aspekt, der er denne series styrke, fordi man beskæftiger sig med døden og den desperation, fortrydelse og benægtelse, der er forbundet med at miste livet og skulle sige endegyldigt farvel til det. Mine yndlingsøjeblikke er, når man følger de døde og lærer dem og deres tilværelse at, så man selv begynder at reflektere over livet og lærer at værdsætte det, for det er nogle virkelige triste og tragiske skæbner, man bliver præsenteret for, og det mest interessante er faktisk, at man ikke altid får at vide, hvem der bliver genfødt eller ej - så det må man selv gætte sig til. Man kunne sagtens have haft en serie på 12 afsnit bestående af intet andet end disse midlertidige biroller, men alligevel vælger man at rette fokus mod universet og hovedpersonerne, og der skal bare flere afsnit til, før det fungerer, for det bliver en suppe med alt for mange ingredienser. Animationen er dog i top og især baggrundene er fænomenale, så det er en virkelig flot anime med gode lyseffekter.
Favoritkarakter: Mayu Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 9/10 Animation: 10/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

8/10

Death Parade