Elfen Lied

Original titel: Erufen Riito Type: Serie Studie: Arms År: 2004 Genre: Action, sci-fi, romantik Antal afsnit: 13 + 1 OVA Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Elfen Lied", der blev udgivet i 2002 af Lynn Okamoto
Elfen Lied foregår i virkelighedens Japan, men her findes dog mutanter kaldet Diclonius med horn, som desuden har usynlige arme, som de kan dræbe folk med. Karakterdesignet er anatomisk korrekt, men folk har generelt store øjne, og Dicloniuserne har desuden lyserødt hår. Dicloniusen Lucy undslipper en facilitet, hvor hun har været spærret inde i flere år, og hun slipper dermed løs i det menneskelige samfund, hvor hun dog møder Kohta, som hun mødte, dengang hun var barn. Hun mister dog hukommelsen og kan intet huske, men bliver nu og da til den hensynsløse morder, hun er skabt til at være.
Denne anime har alt det, som folk elsker ved anime: store øjne, skøre frisurer, nøgenhed og blod. Og når det kommer til blodet, så er dette nok den anime, hvor volden er animeret på så naturlig og detaljeret vis som muligt, hvilket da også har gjort den til en "klassiker", netop fordi den er berygtet for sine blodige scener. Jeg er glad for, at den blev lavet i en tid, hvor det endnu var acceptabelt at lave den slags, for nu om dage har censuren desværre fundet frem til anime, så det bliver mere sjældent at se indvolde og knogler. Det bizarre ved denne serie er, at det simpelthen passer ind, for ofte går historien amok med unødvendige blodsudgydelser, men i Elfen Lied er det som om, at det sjovt nok harmonerer med handlingen. Det er nok fordi, at denne består af to absolutte kontraster, for på en ene side har man absolut idyl, mens man på den anden side har de mega visuelle voldsscener. Når folk bliver slået ihjel, så sker det også spontant, og det er denne utilregnelighed, der gør serien så spændende, fordi den er grænseløs, så man ikke ved, hvad man skal forvente. Oven i det er det faktisk en ret interessant og kompleks historie med tragedier på alle niveauer, som rører en. Dog er der også lige tid til lidt incenst, og det kunne egentlig godt være blevet udeladt. Der er jo sådan set tale om en såkaldt harem-anime, hvor en enkelt fyr er omgivet af piger, og selve den del synes jeg trækker fortællingen ned, fordi det virker som et ligegyldigt element at spille på unge mænds fantasier, når historien har så meget at byde på. Det skaber unødvendig dramatik med jordnære følelser midt i et kaos, hvor folk burde fokusere på vigtigere ting, og selvom jeg intet har imod nøgenheden, så bliver denne også for meget, når der ligefrem skal leges med bryster, mens dræbermaskinen Lucys alter ego er en stereotyp kawaii-svækling med et kattekompleks, der trækker serien over i en helt anden genre, så den bliver mere spiselig for cosplayfans. Overordnet set har man altså forsøgt at tiltale lidt for mange målgrupper, men det betyder også, at man er gået all in, der hvor det fungerer.
Favoritkarakter: Nana Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 6/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

8/10

Elfen Lied