ERASED

ERASED

Studie: A-1 Pictures
År: 2016
Genre: Drama, thriller
Antal afsnit: 12

ERASED hedder på japansk Boku dake ga inai machi og er baseret på en manga af samme navn, der blev udgivet fra 2012 til 2016. Handlingen udspiller sig i den virkelige verden med en realistisk portrættering af de medvirkende, der hverken har farverige frisurer eller laver overdrevne bevægelser og ansigtsudtryk. Det eneste overnaturlige aspekt findes i hovedpersonens evne til at rejse mentalt tilbage i tiden og genleve denne i sin fortidige krop.

Satoru på 29 lever en almindelig tilværelse med en stilling som pizzabud og en fritidsbeskæftigelse som manga-tegner. Satoru er dog ikke helt normal, for han har evnen til uden videre at blive sendt et par minutter tilbage i tiden og genleve øjeblikket, hvis nogen er i fare, og han har mulighed for at frelse dem.

ERASED er et dejligt pust blandt moderne anime-serier, der er præget af overdrevet action eller adskillige fantasy-elementer. Man trækkes ned på et naturligt plan, men bliver med ganske få eventyrlige midler sendt ind i et univers, der er både spændingsfyldt og medrivende. Det er interessant at lægge et voksent sind i en barns krop og dermed gøre hovedpersonen hjælpeløs grundet sin statusløse tilværelse, men samtidig sidder man som seer fra første afsnit og tænker “hvad bliver det næste”, “hvem har gjort hvad” og “hvordan vil det her ende”. Der er ikke sparet på de tragiske fortællinger, der udspiller sig ad flere omgange på forskellige planer, og man kan diskutere, hvorvidt afslutningen er lykkelig eller ej. Satorus mor er en af de mest elskelige karakterer, der nogensinde har optrådt i en anime-serie, og det særlige forhold mellem børnene er ligeledes med til at gøre denne serie til en af de sjældne oplevelser, hvor hele karakterregistret fungerer. Oven i det er animationen både flot og flydende, så på det visuelle plan er der ligeledes tale om et mesterværk.

Favoritkarakter: Sachiko

Plot: 9/10

Karakterer: 10/10