Ghost Hunt

Original titel: Goosuto Hanto Type: Serie Studie: J.C.Staff År: 2006-7 Genre: Komedie, gys, myter Antal afsnit: 25 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Bogserien "Akuryo Series", der begyndte at blive udgivet i 1989 af Fuyumi Ono
Ghost Hunt foregår i den virkelige verden, men indeholder overnaturlige elementer i form af det spirituelle (spøgelser osv.). Karaktererne er gjort realistiske i deres design, når det kommer til anatomien, men nogen har dog ret store øjne og der optræder desuden overdrevne ansigtstræk. I Ghost Hunt følger man en række spøgelsesjægere med forskellig ekspertise, som bliver hidkaldt til diverse opgaver rundt om i Japan. Der er for eksempel både en buddhistisk munk, en clairvoyant og en australsk katolsk præst, der alle gør brug af deres evner inden for deres felt til at fordrive både spøgelser og ånder.
Selvom dette umiddelbart lyder som en gyserserie, så er det faktisk mere en komedie, for uhyggelighederne drukner i den gennemgående humor, der binder de medvirkende personer sammen. Det er egentlig heller ikke spøgelserne, der gør serien interessant, men snarere de levende mennesker, for de repræsenterer nogle af de mest almindelige retninger inden for det spirituelle miljø, hvor både kristendommen, buddhismen og shintoismen er repræsenteret, ligesom moderne fænomener som clairvoyance og paranormal efterforskning også medvirker. Det er spændende at se, hvordan disse folk hver især arbejder og på den måde adskiller sig fra hinanden, selvom de har til formål at udføre den samme opgave. Dog virker det lidt underligt, at de alle er så unge. Den katolske præst er en knægt på 19 år og den buddhistiske munk er 25. Selvfølgelig kan det få de unge seere til at spejle sig i karaktererne, men det føles også lidt sært, at så unge mennesker kan have så meget erfaring og viden. Eftersom handlingen udspiller sig i Japan kan det desuden være en anelse svær at forholde sig til nogle af de ting, der sker, hvis man ikke er fortrolig med japanernes tænkemåde, traditioner og religioner. Serien er på 25 afsnit og i disse følger man 8 forskellige sager, så afsnittene er altså delt op i mindre "serier". Jeg havde nok foretrukket længere episoder, da det generelt bliver forvirrende at følge serier, der består af opdelte fortællinger.
Favoritkarakter: John Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Ghost Hunt