Golden Kamuy

Original titel: Gooruden Kamui Type: Serie Studie: Geno Studio År: 2018 - Genre: Historisk drama, komedie, action Antal afsnit: 36 + 4 OVA  Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Golden Kamuy", som blev udgivet af Satoru Noda i 2014
Golden Kamuy foregår i virkelighedens Japan i begyndelsen af 1900-tallet. Selvom der tages udgangspunkt i virkelige begivenheder og steder, så er der dog også en del fiktive elementer såsom overmenneskelige egenskaber. Der er ligeledes mage komiske indslag med skøre ansigtsudtryk og overdrevne bevægelser, mens karakterdesignet varierer gevaldigt. Efter den russisk-japanske krig møder soldaten Saichi Sugimoto Ainu-pigen Asirpa, som han slår sig sammen med i søgningen efter en skjult skat, som man kun kan finde frem til via et kort, der simpelthen består af tatoveringer på fanger, som har siddet i det berygtede fængsel i Abashiri.
Dette er nok en af de mest kontrastfyldte anime-serier. For hvor det på den ene side er en alvorlig historie med blodig action og nervepirrende drama, så er det samtidig en komedie spækket med frække jokes og skøre indslag. Jeg ville virkelig have nydt serien til fulde, hvis man havde holdt sig til det seriøse aspekt, da det faktisk er ret interessant, for humoren er ofte med til at ødelægge handlingen, fordi den er temmelig plat. Om ikke andet er det da også det, der gør den sjov, fordi man kun kan ryste på hovedet over de mange tåbelige indslag, der jo seriøst handler om alt fra kønsdele til afføring. Animationen har også sine op og nedture. Nogle gange er den fænomenal, men så er der de håbløst elendige baggrunde, der ligner noget fra en børneserie og den famøse computeranimerede bjørn, som heldigvis bliver håndtegnet senere hen. Generelt foretager animationen en positiv udvikling, hvorimod selve plottet bliver lidt kedeligere og mere indviklet. Det skyldes nok, at plottet egentlig går tabt i mange andre historier, som er med til at bygge videre på handlingen, så selve skattejagten går tabt. Jeg havde foretrukket, at man fokuserede på selve seriens udgangspunkt, for det hele kommer hele tiden til at handle om mad, når dyr nakkes og ædes på stribe. Jeg tror ikke, der er et afsnit, hvor karaktererne ikke æder et eller andet afskyeligt og lever sig ind i en fordragelig stund trods det kaos, de er en del af. Apropos karakterer, så har de tydeligvis til hensigt at bære serien, for der er den ene absurde person efter den anden med et lige så absurd design, så overordnet set er det en pærevælling af overdrevethed, hvilket trods alt får denne serie til at skille sig ud og værd at se. Personligt er det faktisk det historiske element, der interesserer mig mest, fordi serien tager udgangspunkt i et område ved den japanske kultur, der sjældent berøres - og de slet ikke i anime - så det er egentlig animeret historieundervisning, der ikke kun underholder men også gør en klogere.
Favoritkarakter: Ogata Plot: 9/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 7/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

8/10

Golden Kamuy