Hell Girl

Original titel: Jigoku Shoujo Type: Serie Studie: Studio Deen År: 2005-17 Genre: Drama, myter, skole, romantik, gys Antal afsnit: 84 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Hell Girl foregår i virkelighedens Japan, hvor der dog eksisterer en åndeverden med overnaturlige væsner, der besidder unaturlige egenskaber, som de er i stand til at bruge i menneskeverdenen. Karakterdesigner er generelt set realistisk og bevægelser samt ansigtsudtryk forholder sig også på et normalt plan.  På internettet findes en hjemmeside, hvor man kan skrive navnet på en person, man ønsker at sende til helvede. Helvedets tjener Enma Ai vil herefter tage kontakt til en og udlevere en dukke med en snor om halsen. Når man binder denne snor op, bliver den person, man vil sende til helvedet, hentet af Enma Ai og hendes lakajer, men på samme tid forbander man sig selv, idet man efter sin død også er dømt til at komme til helvedet.
Denne serie har intet andet formål end at skildre tragedie i alle tænkelige afskygninger. I hver episode følger man nye personer og deres problemer, der for visse karakterers vedkommende simpelthen er forfærdelige, mens andres er lidt mere simple og trivielle. Dette viser dog bare, hvordan vi som mennesker kæmper med forskellige ting, og hvordan vi følelsesmæssigt reagerer på disse, og at sende folk til helvedet kan måske være en forløsning for nogen, men samtidig en nem udvej for andre. Så man kan spørge sig selv, om det virkelig løser ens problemer. Dog viser serien så mange sider af ondskab, at man selv får lyst til at sende visse personer langt pokker i vold, men nu og da bliver det en anelse ekstremt med totalt unødvendigt drama. Hell Girl består af fire sæsoner, og den fjerde er slet ikke værd at bruge tid på, fordi man tydeligvis har forsøgt at malke konceptet med en unødvendig fortsættelse flere år efter serien oprindeligt sluttede. Det samme kan man sådan set sige om sæson 3, for sæson 2 fungerer som en fin og passende afslutning. Det er også min favoritsæson, fordi man her lærer mere om Enma Ai og hendes følgesvende, der godt nok er seriens hovedpersoner, men som alligevel virker som biroller det meste af tiden, fordi de er fluer på væggen, der følger den egentlige handling. Hell Girl spiller meget på moderne japanske gyserfilm, så naturligvis er Enma Ai en pige med langt sort hår, der typisk er iført en skoleuniform. Hun er derfor også blevet en populær cosplay-figur, men substans kan man ikke ligefrem sige at hun besidder, for det er sådan set alle andre karakterer, der gør denne serie interessant og unik.
Favoritkarakter: Takuma Plot: 8/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Hell Girl