How heavy are the dumbbells you lift?

Original titel: Danberu Nan-Kiro Moteru? Type: Serie Studie: Zero-G År: 2019 Genre: Komedie, sport, skole Antal afsnit: 12 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "How Heavy Are the Dumbbells You Lift?", som blev udgivet af Yabako Sandrovich i 2016
How Heavy Are the Dumbbells You Lift? foregår i en alternativ udgave af virkelighedens Japan, hvor der ikke er nogen overnaturlige elementer. Der er dog mange komiske indslag, der inkluderer overdrevne ansigtstræk og bevægelser. Karakterdesignet er anatomisk set korrekt for kvindernes vedkommende - dog med store øjne og lidt vilde frisurer, mens majoriteten af de mandlige karakterer er overpumpede, så alle muskler er unaturligt store og fremtrædende. Skolepigen Hibiki har taget på, og hun beslutter sig derfor for at melde sig ind i et nyåbnet styrkecenter, hvilket bliver begyndelsen på en ny tilværelse, hvor træning kommer til at fylde en stor del af hende og hendes veninders liv.
Denne serie viser bare, at der findes anime om alt - selv styrketræning. Det er dog ikke meget andet end dette, der udgør handlingen, så halvvejs igennem serien begynder det at blive kedeligt. Folk med interesse i styrketræning vil nok synes, at serien er spændende, men jeg er ret sikker på, at de allerede ved det meste af det, som man som seer får at vide. Igennem serien er der nemlig instruktioner i øvelser og lektioner i anatomi, så det nærmest grænser til at blive et aerobic-program fra 80'erne. De sekvenser er lidt irriterende, hvis man som jeg ser anime for at blive underholdt, og det er heldigvis en komedie, så der er meget at grine af. Særligt de mange sjove ansigtsudtryk måtte der gerne have været flere af. Generelt er det lidt svært at tage selve plottet seriøst, fordi ingen af karaktererne har behov for at tabe sig, så uden for Japan vil man nok kategorisere serien som et medie, der skaber et forkert kropsideal - især fordi stort set alle mandlige karakterer er bodybuilder-typer med absurde kroppe. Det er dog for humorens skyld, men i disse krænkelsestider vil mange nok føle sig stødt over de misvisende signaler. Det største problem er dog de stereotype karakterer, der ikke rigtig gennemgår nogen mærkbar udvikling eller i det hele taget bidrager med andet end komiske indslag, så overordnet set er det bare en komedieserie, der kan ses som tidsfordriv, for handling er der ikke meget af.
Favoritkarakter: Hibiki Plot: 6/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 7/10 Animation: 7/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

6/10

How heavy are the dumbbells you lift?