Inuyashiki

Original titel: Inuyashiki Type: Serie Studie: MAPPA År: 2017 Genre: Sci-fi, action Antal afsnit: 11 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Inuyashiki", der blev udgivet i 2014 af Hiroya Oku
Inuyashiki foregår i virkelighedens verden (Trump er endda med), men en ukendt livsform ankommer imidlertid til Jprden og laver to mennesker om til robotter, så de får superkræfter. Alle andre mennesker er dog underlagt naturens love. Karakterdesignet er temmelig realistisk både hvad angår krop og ansigter, men der er dog nogle unaturlige hår- og øjenfarver. 58årige Ichiro Inuyashiki og 17årige Hiro Shishigami befinder sig tilfældigvis i en park, da et ukendt objekt styrter ned og dræber dem. De genopstår begge som robotter med overnaturlige evner, og mens Inuyashiki beslutter sig for at hjælpe andre mennesker, så vælger Shishigami imidlertid at sprede død og ødelæggelse.
Manga-udgaven af Inuyashiki er lavet af Hiroya Oku, der ligeledes står bag Gantz - en serie som jeg valgte at droppe efter et par afsnit, fordi jeg synes, at Okus stil ikke fungerer som animation. Det samme må jeg sige med Inuyashiki, for selvom personerne har realistiske træk, så virker de så udtryksløse og dukkeagtige, så det er svært at se, hvad de føler, udover når de græder, hvilket tværtimod foregår på overdramatisk vis. Og ikke nok med at karaktererne virker kolde, så er handlingen det i den grad også. Dette er en af de mest brutale serier, jeg nogensinde har set. Jeg vil foreslå, at man ser frem til afsnit 2 og herefter beslutter sig for, om man er klar på mere, for man tror, at det ikke kan blive værre, men der er altså 9 afsnit endnu, og det bliver ekstremt på et niveau, der aldrig før er set. Det er egentlig det jeg synes er det bedste ved denne serie: at der eksperimenteres med grænser for afskyelighed, og jeg kan egentlig også forstå budskabet der ligger i at gøre en ældre mand til helten og en ung fyr til skurken. Det er nemlig et symbol for nutidens Japan, hvor mange føler, at de yngre generationer mangler moral og er med til at smadre samfundet, hvilket tydeligt kommer til udtryk i flere afsnit. Det samme gælder teknologien, som derfor også spiller en skurkerolle i denne historie, og er man i stand til at forstå dette, så bliver handlingen faktisk temmelig dyb. Serien er dog ret kort, så der er ikke rigtig plads til den store fordybelse i folks inderste følelser, selvom der tydeligvis er behov for at der bliver gravet i disse, og afslutningen virker rimelig brat, så man knap nok når at forholde sig til, hvor sørgelig den er. En ting jeg virkelig ikke vænnede mig til var animationen, der skifter mellem klassisk 2D til 3D - især når de to hovedpersoner skifter til deres robotskikkelser. Jeg ved at det er fordi det er nemmere at animere den slags på computer, men igen gør det karaktererne dukkeagtige, og deres bevægelser er generelt så stive, at det virker komisk.
Favoritkarakter: Ando Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 7/10 Animation: 7/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Inuyashiki