Joker Game

Original titel: Jookaa Geemu Type: Serie Studie: Production I.G År: 2016 Genre: Krimi, drama Antal afsnit: 12 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Bogserien "Joker Game", der begyndte at blive udgivet i 2008 af Koji Yanagi
Joker Game udspiller sig i virkelighedens verden før og under Anden Verdenskrig, men med fiktive personer. Disse er realistiske i deres design, men dog ligner de vesterlændinge, selvom der er tale om japanere. Handlingen er troværdig uden brug af overnaturlige virkemidler.  Under optakten til Anden Verdenskrig bliver 8 unge mænd uddannet som spioner for Japan, før de bliver sendt ud i verden med det formål at infiltrere udlandet og berette om deres observationer. Til det skal de ikke blot være i stand til at leve med falske identiteter - de skal også kunne manipulere folk og ikke udvise følelser over for andre end fædrelandet.
Så meget spildt potentiale. Plotmæssigt er der lagt op til både action og intriger med denne serie, men det går lidt tabt i den Hollywood Old School-fortællerteknik, man har valgt at gøre brug af, hvilket ikke helt fungerer til en animeserie med en moderne stil. Det er simpelthen ærgerligt for periodemæssigt befinder vi os i en spændende tid, og animationen er virkelig flot, men vi lærer dog ikke karaktererne at kende af flere grunde. For det første optræder deres fortællinger forskudt på de sølle 12 afsnit, hvor man følger otte agenter på deres missioner, så det er samtidig svært at holde styr på, hvem der er hvem, og det hjælper heller ikke at karaktererne ligner hinanden. For det andet bliver man uden videre placeret i en igangværende handling i et tilfældigt årstal uden at være blevet sat ind i konteksten. Og for det tredje, så er der jo tale om hemmelige agenter, så de kender ikke en gang selv hinanden. Det bliver lidt en overfladisk skildring af spionhvervet, hvor det bliver mere dokumentaristisk, idet man føler sig som en flue på væggen, eftersom man ikke rigtig kommer ind under huden på folk og føler sig som en del af handlingen. Og det er altså trist, når man tager fat i en tid, som mange af os ikke har levet i og derfor gerne vil mærke essensen af.
Favoritkarakter: Miyoshi Plot: 8/10 Karakterer: 5/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

5/10

Joker Game