KADO: The right answer

Original titel: Seikai Suru Kado Type: Serie Studie: Toei Animation År: 2017 Genre: Sci-fi, mysterie, action Antal afsnit: 12 + 1 OVA Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
KADO: The Right Answer foregår i virkelighedens Tokyo, men indeholder overnaturlige elementer i form af en fremmed magt, der er i stand til at manipulere med tid og rum, således at der optræder urealistiske aspekter, som dog bliver forklaret via videnskab. De menneskelige karakterer er på mange måder virkelighedstro i deres udseende, ligesom de ikke udfører overdramatiserede bevægelser eller laver sjove ansigtstræk. En gigantisk terning, der måler 2 kilometer på hver side bryder frem fra ingenting og lander i Haneda-lufthavnen i Tokyo, hvor den opsluger et passagerfly, som den regeringsansatte forhandler Kojiro Shindo befinder sig. Det viser sig, at terningen er et slags fartøj, der bærer på en fremmed magt, der personificerer sig selv som et menneske og kalder sig for Yaha-kui zaShunina. Dette væsen er tilsyneladende kommet til Jorden for at begave menneskeheden usædvanlige evner, men desto mere han giver, desto større splid skaber det blandt folk.
Denne serie starter meget abrupt, så for at kunne forstå den bør man lægge ud med at se episode 0, der er en såkaldt ONA (Original Net Animation). Det, der gør denne serie speciel, er dens miks mellem traditionel animation og computeranimation. Det er dog også det, der trækker den ned, da det til tider giver karaktererne dukkeagtige og stive bevægelser i stærk kontrast til den ellers flydende animation. Det virker mest af alt som om, at serien er lavet som et eksperiment, hvor man har udforsket de nyeste muligheder inden for effekter. Dog giver det også en visuel dybde, hvilket man blandt andet kan se i forbindelse med karakterernes hår, og de computeranimerede effekter flyder naturligt ind mange steder, hvilket er sjældent at se i en tegnefilm. Selve handlingen indeholder en række moraler, der er værd at forholde sig til - for eksempel at der med magt og evner medfølger både ansvar og etik, hvilket kan være svært at opretholde i en verden præget af politik og internationale bånd. Vi får samtidig at se, hvordan det er naturligt for mennesker at reagere, når vi står over for noget fremmed - selvom dette udgiver sig for at være godsindet. Og selv som seer stiller man spørgsmålstegn ved, om man virkelig kan stole på Yaha-kui zaShunina. Desværre bliver handlingen meget kompleks og til tider uforståeligt, når man bliver præsenteret for et univers, der overgår det niveau, som menneskeheden befinder sig på. Det hele eskalerer desuden meget hurtigt, og ofte må logikken lide nederlag til fordel for action og diverse klimaks.
Favoritkarakter: Yaha-kui zaShunina Plot: 8/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 8/10 Animation: 7/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

KADO: The right answer