Karneval

Original titel: Kaanivaru Type: Serie Studie: Manglobe År: 2013 Genre: Fantasy Antal afsnit: 13 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Karneval", som blev udgivet af Toya Mikanagi i 2007
Karveval foregår i en alternativ virkelighed, hvor der både findes overnaturlige væsner og egenskaber samt avanceret teknologi. Karakterdesignet er heller ikke fuldkommen realistisk, idet der både er unaturlige hårfarver og øjenfarver. Drengen Nai allierer sig med røveren Gareki i søgningen efter en fyr kaldet Karoku. Dermed ender de to imidlertid med at blive involveret i efterforskningsenheden kaldet Circus, der via magi og andre overnaturlige egenskaber sørger for at opstøve og nedlægge kriminelle.
Jeg ville virkelig gerne synes om denne anime, for visuelt set er der gjort meget ud af den, men selve historien og dens personer er simpelthen en flad affære uden egentligt indhold. Det kommer nok af at serien blev lavet, mens mangaen stadig var ret ung, så handlingen sådan set er kogt ned og forsøgt afsluttet på bare 13 afsnit. Og de 13 afsnit er en rodet affære, hvor man bølger frem mellem idyl, drama, mystik, action og lidt skjult homoseksuel romantik. Jeg vil vove at sige, at det er tydeligt, at mangaen er henvendt piger, fordi historien godt nok er præget af for mange pussenusse-aspekter og hygsomme indslag, der på ingen måde harmonerer med det dystre univers og miljø, som karaktererne befinder sig i. Og karaktererne er det største problem, idet deres personligheder er så overdrevne, at de bliver anime-karikaturer, som man har set så mange gange i så mange andre serier, så denne således ikke skiller sig ud i mængden. Det er tydeligvis heller ikke handlingen, man har førsøgt at fange publikum med, men derimod det skøre univers, hvilket titlen "Karneval" og organisationen "Circus" åbenlyst signalerer. Der er i bund og grund tale om en såkaldt cosplay-serie, hvor man kun tænker på at skabe en unik verden og genkendelige figurer, som folk kan leve sig ind i og falde for, hvilket de tåbelige kostumer eksempelvis er et bevis på. Og det er synd, for dermed går handlingen tabt, fordi den drukner i gøgl.
Favoritkarakter: Tsukitachi Plot: 6/10 Karakterer: 5/10 Stemmer: 7/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

6/10

Karneval