Kiss Him, Not Me

Original titel: Watashi ga Motete Dousunda Type: Serie Studie: Brain's Base År: 2016 Genre: Komedie, romantik, skole Antal afsnit: 12 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Kiss Him, Not Me", som blev udgivet af Junko i 2013
Kiss Him, Not Me foregår i en alternativ udgave af virkelighedens Japan. Der er dog mange komiske indslag, der inkluderer overdrevne ansigtstræk og bevægelser samt fysiske transformationer i form af ekstremt vægttab. Karakterdesignet er kendetegnet ved at være anatomisk korrekt for de fleste personers vedkommende - dog er der unaturlige hår- og øjenfarver samt store øjne. Kae Serinuma er en overvægtig Otaku, der er vild med yaoi. Da hendes yndlingskarakter dør, bliver hun så depressiv, at hun taber sig og bliver en lækker dulle, som drengene på skolen vil have fat i. De forsøger derfor at score Kae, der dog hellere ser drengene finde sammen med hinanden.
Dette er en interessant serie, fordi den beskæftiger sig med et emne, som sjovt nok sjældent berøres i anime - nemlig en kvindelig otaku, eller en såkaldt fujoshi, som er besat af manga og anime med homoseksuelle aspekter. Desværre er Kae også en stereotyp karakter, der er både blank, når det kommer til følelser, og en totalt sexforskrækket jomfru, så det er generelt bizart, at der hersker en enorm kontrast mellem hendes personlighed og interesse. Det er også med til at gøre serien kedelig, for hvis Kaes personlighed havde været mere præget af hendes otaku-tendenser, så ville serien have været mere interessant, men i sidste ende er det ironisk en kliché, der lover mere end den leverer. Jeg havde sådan set foretrukket, at serien ville fortsætte som den startede, for der blev lagt op til et meget underholdende blot i begyndelsen af første afsnit. Det er stadig en underholdende serie med mange sjove indslag, men handlingsmæssigt er det jo bare et blad i en busk med hundredvis af andre lignende blade. Man skal nok også selv være otaku for i sandhed at nyde serien, for hvis man ikke er vant til at se anime er den en stor mundfuld. Overordnet set er det da også tydeligt, at den er lavet til otakuer, og serien gør på mange måder grin med typiske anime/manga-temaer, samtidig med at det er det, der udgør plottet, så det er svært at tage dette seriøst. Stilen og karakterdesignet er klassisk anime, og den tynde Kae er faktisk ret flot - især hendes øjne. Dog vil nogen nok blive stødt over fokusset på vægt, for der er immervæk en stor forskel på den tykke og tynde Kae, og man får dermed det indtryk, at tykke piger ikke er attraktive, hvilket sådan set er seriens grundlæggende tema. Men anime er ikke virkelighed, så det nytter ikke noget at blive krænket over ting og universer, som ikke er virkelige, så man kan lige så godt opfatte det som det det er: komedie.
Favoritkarakter: Kae Plot: 6/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 7/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

6/10

Kiss Him, Not Me