Kokkoku

Original titel: Kokkoku Type: Serie StudieGeno Studio År: 2018 Genre: Thriller, mysterie Antal afsnit: 12 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Kokkoku", der blev udgivet i 2009 af Seita Horio
Kokkoku foregår i den virkelige verden, men der findes dog magiske sten, som gør det muligt at standse tiden. Der findes ydermere overnaturlige væsner, som sørger for at reglerne bliver overholdt når tiden står stille, ligesom almindelige mennesker kan tilegne sig specielle evner. Karakterdesignet er gjort troværdigt med enkelte sjove indslag der giver folk skøre ansigtstræk. Juri er på udkig efter et job, så hun kan bryde med sin familie og blive selvstændig, men da hendes nevø bliver kidnappet, må familien dog stå sammen, og Juris bedstefar viser sig at have et våben i form af en sten, der gør en i stand til at stoppe tiden.
De japanere altså... Man skal aldrig tro, at man har set alt, for de disker altid op med noget nyt. Kokkoku er en god serie, der blander realisme med meget få fiktive virkemidler, som skaber et unikt univers med en unik fortælling. Samtidig er det en af de få serier, der virker komplet og fuldendt efter kun 12 afsnit. Den kunne sagtens have været længere, for alting sker meget hurtigt, og det sidste afsnit kunne endda have været opdelt i mange flere, men alt i alt fungerer det. Det skyldes nok, at majoriteten af handlingen foregår kronologisk og udspiller sig dermed over kun få timer. Dette har man dog ingen fornemmelse af, fordi tiden er gået i stå for alle andre end de medvirkende. Dette er endnu et specielt aspekt ved serien, for det er ret fascinerende at se, hvordan baggrunden og alle andre mennesker står stille hele tiden i stort set alle afsnit. Det hele eskalerer allerede i første episode, og det er naturligvis for at fange folk, men efter min smag måtte man gerne have brugt tid på at introducere personerne lidt mere, for man lærer dem kun rigtig at kende i løbet af serien, hvor de befinder sig i en ikke-dagligdagssituation, så man får ikke helt følelsen af, at der er tale om en dysfunktionel familie, og det er derfor også svært at fornemme en udvikling i og på tværs af karaktererne. Der er nogle spørgsmål, man aldrig får svar på, men generelt bliver alle løse ender flettet sammen løbende, og selvom det er en meget kompleks fortælling, så bliver den fortalt, så man forstår den. Det bedste ved serien er uden tvivl det univers man bliver en del af, når tiden står stille, og de effekter, der er brugt for at skildre dette. Selvom der er gjort brug af 3D, så fylder dette ikke for meget i modsætning til andre serier, hvor computereffekter tager overhånd.
Favoritkarakter: Bedstefar Plot: 10/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 9/10 Animation: 9/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Kokkoku