Marnie – Min Hemmelige Veninde

Original titel: Omoide no Mani Type: Spillefilm Studie: Studio Ghibli Instruktør: Hiromasa Yonebayashi År: 2014 Genre: Drama, mysterie Spilletid: 103 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Romanen "When Marnie was there", som blev udgivet i 1967 af Joan G. Robinson
Marnie - Min Hemmelige Veninde foregår i Japan, men eftersom filmen er baseret på en engelsk roman, så er der samtidig en masse europæiske elementer, blandt andet i form af karakterdesign, idet der er personer med lyst hår og blå øjne. Animationen er dog gjort realistisk, og det samme er handlingen, idet der kun optræder overnaturlige elementer i form af hovedpersonens fantasiforestillinger, som nogen derimod vil tolke som værende spøgelser - alt efter hvordan man forholder sig til filmen. Den 12årige Anna bor hos sine plejeforældre i Sapporo, men tager på ferie hos nogle slægtninge på landet, da hun kæmper med astma. Hér møder hun pigen Marnie, der bor i et tilsyneladende forladt palæ, men det er åbenbart kun Anna, der er i stand til at se Marnie, som lader til at have eksisteret i en helt anden tid. Efterhånden som Anna graver i sin egen fortid finder hun dog ud af, at Marnie er virkelig nok, men at hun samtidig ikke længere er til.
Dette er en hyggelig film, hvor man virkelig skal være vågen, så man kan opfange alle de små spor, der gør det muligt at forstå handlingen. Umiddelbart minder fortællingen om en typisk spøgelseshistorie, men efterhånden som man lærer mere om Anna, desto tydeligere bliver det, at vi i filmen svæver mellem virkeligheden og hendes drømme, der er baseret på fortrængte minder. Dermed bliver forholdet mellem hende og Marnie forklaret, og det bliver endnu mere sørgeligt, når man finder ud af, hvem Marnie i virkeligheden er (var). Børn vil sikkert nyde godt af animationen, men jeg er ikke sikker på, at de vil være i stand til at begribe plottet - der er mange voksne, der ikke kan regne ud, hvad der foregår. Selve stil og stemning virker dog til at være tiltænkt den yngre målgruppe, men som med de fleste andre Studio Ghibli produktioner, så er det visuelle generelt bare i top, så alle på den måde vil kunne få noget ud af at se filmen.
Favoritkarakter: Setsu Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 9/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Marnie - Min Hemmelige Veninde