Marnie - Min Hemmelige Veninde

.

Marnie - Min Hemmelige Veninde

.

Marnie - Min Hemmelige Veninde

.

Marnie - Min Hemmelige Veninde foregår i Japan, hvor der som udgangspunkt ikke eksisterer overnaturlige elementer eller væsner. Dog  optræder der virkeliggjorte minder, der kan tolkes som værende hovedpersonens fantasiforestillinger eller derimod spøgelser - alt efter hvordan man forholder sig til filmen.

Karakterdesignet er gjort naturtro uden brugen af unaturlige frisurer, hårfarver eller øjenfarver, ligesom mængden af overdrevne ansigtstræk er begrænset.

Den 12-årige Anna bor hos sine plejeforældre i Sapporo, men tager på ferie hos nogle slægtninge på landet, da hun kæmper med astma. Hér møder hun pigen Marnie, der bor i et tilsyneladende forladt palæ, men det er åbenbart kun Anna, der er i stand til at se Marnie, som lader til at have eksisteret i en helt anden tid. Efterhånden som Anna graver i sin egen fortid finder hun dog ud af, at Marnie er virkelig nok, men at hun samtidig ikke længere er til.

Dette er en hyggelig film, hvor man virkelig skal være vågen, så man kan opfange alle de små spor, der gør det muligt at forstå handlingen. Umiddelbart minder fortællingen om en typisk spøgelseshistorie, men efterhånden som man lærer mere om Anna, desto tydeligere bliver det, at vi i filmen svæver mellem virkeligheden og hendes drømme, der er baseret på fortrængte minder.

Dermed bliver forholdet mellem Anna og Marnie forklaret, og det bliver endnu mere sørgeligt, når man finder ud af, hvem Marnie i virkeligheden er (var). Men man forstår også hendes rolle i filmen og dermed i Annas liv bedre, efterhånden som man lærer de to piger at kende i hinandens selskab. Handlingen foregår godt nok i Japan, men eftersom filmen er baseret på en engelsk roman, så er der samtidig en masse europæiske elementer indskrevet for at være tro mod originalhistorien, selvom denne ikke udspillede sig i Japan.

Børn vil sikkert nyde godt af animationen, men jeg er ikke sikker på, at de vil være i stand til at begribe plottet, da der er mange voksne, der ikke kan regne ud, hvad der foregår. Selve stil og stemning virker dog til at være tiltænkt den yngre målgruppe, men som med de fleste andre Studio Ghibli-produktioner, så er det visuelle generelt bare i top, så alle på den måde vil kunne få noget ud af at se filmen.

Setsu

8/10
Total Page Visits: 706 - Today Page Visits: 1