Night Warriors: Darkstalkers’ Revenge

Original titel: Vanpaia Hantaa THE ANIMATED SERIES Type: Miniserie Studie: Madhouse År: 1997-98 Genre: Fantasy, action Antal afsnit: 4 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Videospil-serien Darkstalkers, der blev lanceret i 1994
Night Warriors: Darkstalkers' Revenge foregår i en alternativ virkelighed, hvor mennesker lever side om side med overnaturlige væsner kendt som Darkstalkers. Disse væsner er kendetegnet ved at have særlige evner, hvilket normale mennesker ikke besidder. Karakterdesignet varierer, men er generelt kendetegnet ved at være anatomisk overdrevet. Imens mennesker og Darkstalkers bekriger hinanden, dukker der pludselig en fælles fjende op i skikkelse af Pyron, som risikerer at ligge verden i ruiner, hvis han ikke bliver stoppet i tide.
Denne "serie" består af fire såkaldte OVA's, der blev udgivet forskudt i løbet af et år. Ulempen med dette format er desværre, at man kun får en delvis historie, og selvom denne godt nok har en afslutning, så mangler der stadig så mange forklaringer og elementer i selve handlingen, før denne virker bare nogenlunde komplet. Man skal have kendskab til Darkstalkers-spillet, før man i sandhed forstår plottet, men gradvist lærer man dog universet at kende, så det bliver nemmere at forholde sig til. Men netop fordi det tydeligvis forventes, at man kender til spillene, så er der ikke rigtig nogen introduktion til karaktererne eller den situation, man som seer bliver sat ind i. Alt i alt virker handlingen rodet og kaotisk, hvilket er ærgerligt for trods det lidt fjollede karakterdesign, så virker det som et interessant univers. Hvis serien havde været mindst tre gange længere ville det også have været sjovt at fordybe sig i det, men med fire afsnit bliver det en forglemmelig anime med alt for mange sidehistorier, der optræder uden grund. Jeg er lidt overrasket over, at serien er fra slutningen af 1990'erne, for både stil, animation og musik virker meget 80'er-agtig, så man får et lille nostalgitrip af at se serien.
Favoritkarakter: Jon Talbain Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 7/10 Animation: 7/10 Stil: 6/10 Overordnet karakter:

6/10

Night Warriors: Darkstalkers' Revenge