Pet Shop of Horrors

Original titel: Petshop of Horrors Type: Miniserie Studie: Madhouse År: 1999 Genre:Thriller, mysterie, myter, gys, krimi Antal afsnit: 4 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Petshop of Horrors", der blev udgivet i 1995 af Matsuri Akino
Pet Shop of Horrors foregår i den virkelige verden, men i denne eksisterer dog mytiske væsner med overnaturlige kræfter. Karakterdesignet for menneskernes vedkommende er dog forholdsvis realistisk, ligesom der ikke er skøre ansigtstræk eller unaturlige bevægelser. I Chinatown i Los Angeles ligger en dyrehandel, hvor man kan erhverve sig mytiske væsner. Hvis man ønsker at købe et af disse følger dog en række regler, som man skal følge, og bryder man bare én af disse regler vil det få fatale konsekvenser for køberen selv.
Denne serie er desværre kun på 4 episoder, så den formår ikke rigtig at skabe en sammenhængende historie eller en overordnet historie i det hele taget. Der tages udgangspunkt i et enkelt plot til at fortælle fire separate fortællinger, og selvom enkelte personer går igen i hver episode, så kommer man aldrig rigtig ind på livet af dem. De forbliver bare karakterer, som man intet forhold får til - både fordi serien er så kort, men også fordi der ikke rigtig bygges videre på det grundlæggende plot. Dette er imidlertid ret interessant, for en dyrehandel, hvor man kan købe havfruer og en Medusa i den moderne verden er nok et koncept, der tiltaler mange fantasyelskere, og når det tilmed blandes sammen med gysergenren, gør det serien ret unik. Det er dog ikke de overnaturlige væsner, der er det onde eller skurken i serien, selvom det umiddelbart virker sådan. Det er i stedet mennesket og dets behov. Behovet for at tilgodese sine egne drifter og behovet for at sætte disse foran alt andet er det, der i sidste ende er skyld i at folk køber de mytiske skabninger og ender med at bryde reglerne, der følger med. Hver episode har sin helt eget tragiske historie, der på hver sin måde skildrer menneskers trang til at handle egoistisk, så selvom serien er fattig på handling er den rig på morale. Er man til klassisk anime, så vil man nok synes godt om stilen og karakterdesignet i Pet Shop of Horrors, men det er også tydeligt, at budgettet ikke har været ret højt, da der er sparet på dynamiske bevægelser, så det bliver en meget stiv og stillestående serie, hvilket jeg dog synes passer til genren. Jeg tror faktisk ikke at denne serie ville fungere som moderne anime med stærke farver og vild animation, og jeg tror også at den ville være bedre, hvis der var tale om en egentlig serie med mindst tre gange så mange afsnit, for i sidste ende bliver det en kedelig affære grundet manglen på en overordnet fortælling.
Favoritkarakter: Count D Plot: 7/10 Karakterer: 3/10 Stemmer: 5/10 Animation: 5/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

5/10

Pet Shop of Horrors