ReLIFE

Original titel: Riraifu Type: Serie Studie: TMS Entertainment År: 2016-18 Genre: Komedie, skole, romantik Antal afsnit: 13 + 4 OVA Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "ReLIFE", der blev udgivet i 2013 af Yayoiso
ReLIFE foregår i den virkelige verden, men med enkelte overnaturlige elementer såsom piller, der kan gøre folk yngre. Karakterdesignet er anatomisk set realistisk, men der er nogle underlige hår- og øjenfarver. Herudover er der mange skøre indslag med sjove ansigtstræk og bevægelser. 27årige Arata Kaizaki har svært ved at finde et fuldtidsjob, og da han bliver tilbudt at gennemleve sin skoletid på ny, tager han imod det usædvanlige tilbud i håb om, at han denne gang vil lære sig selv bedre at kende og blive bekendt med sine personlige styrker.
Dette er en typisk feel good-anime, hvor det er meningen, at man som seer skal sidde og hygge med søde og sjove historier med en beskeden og jordnær handling. Alle karakterer er elskværdige, idet de har hver deres personlighed, men alligevel er der ikke noget af det typiske teenage-drama, og hvis der endelig er, så er det enten uskyldigt eller skildret på en sjov måde. Der er jo tale om en komedie, men slutningen er dog noget, der går lige i ens lille romantiker-hjerte. De sidste 4 afsnit var dog ikke en del af den originale serie, for denne blev lavet, mens mangaen stadig var i gang, og den havde derfor ingen afslutning. Det var virkelig irriterende, men efter mangaen sluttede valgte man gudskelov at give serien en finale ved at tilføje fire nye afsnit. Disse udspiller sig over ret lang tid, så det virker en anelse forceret, og så er de fire afsnit desuden noget der gør en mere trist end glad i forhold til resten af serien. Selve konceptet er egentlig ret godt, for der er nok mange, der gerne ville have mulighed for at være unge igen og enten nyde tilværelsen eller gøre alt på en anderledes måde med visdommen som en voksen. At der findes piller, som kan gøre folk yngre i løbet af ingen tid er ikke en gang noget, man undrer sig over, for det fungerer som om det er et helt naturligt element, der ellers trækker serien i en fantasy-retning. Animationen er ret flot, og især karakterenes øjne er betagende - det samme gælder måden man har lavet fyrværkeri på.
Favoritkarakter: Onoya Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 9/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

ReLIFE