Samurai Deeper Kyo

Original titel: Samurai Diipaa Kyoo Type: Serie Studie: Studio Deen År: 2002 Genre: Samurai, action, fantasy, sci-fi Antal afsnit: 26 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Samurai Deeper Kyo", der blev udgivet i 1999 af Akimine Kamijyo
Samurai Deeper Kyo foregår i en alternativ udgave af 1600-tallets Japan og tager udgangspunkt i ægte hændelser med virkelige personer indskrevet, men med en fiktiv fortælling tilknyttet. Herudover er der både overnaturlige egenskaber, teknologi og mutanter. Karakterdesignet varierer og er for mange karakterers vedkommende ikke naturtro, ligesom der ofte er sjove ansigtstræk. I 1600 blev Slaget ved Sekigahara afgjort, da en meteor styrtede ned fra himlen, netop som samuraierne Dæmonøje Kyo og Mibu Kyoshiro skulle til at stå over for hinanden. Dæmonøje Kyo bliver herefter skilt ad vejen af Mibu Kyoshiro, der vælger at opbevare hans sind som en del af sit eget, men en dag bryder Dæmonøje Kyo dog fri, og han overtager således Mibu Kyoshiros krop.
Dette er en af den slags anime-serier, der tager udgangspunkt i samurai-tiden, men indskriver et væld af fantasy-elementer, så al realisme sådan set går tabt. Det har jeg heller intet problem med, for det unikke ved anime er netop, at alt er tilladt. I denne serie går det bare nogle gange lidt over gevind med et alsidigt karakterdesign, overdrevne evner, magiske elementer, monstre og sågar en lille smuttur til fremtiden. Det positive er, at serien er så lang, at der gradvist bygges videre på handlingen, i stedet for at det hele pludselig eskalerer, som man ser det i kortere serier, men der bliver alligevel taget nogle drastiske spring, for handlingen foregår vist kun over en meget kort periode. Til sidst sker der så et hop på 11 år, hvor INGEN har forandret sig. Selvom mutanter og overdrevne egenskaber udgør de mest fiktive elementer, så er det for mig karakterdesignet, der er det mest forstyrrende, for serien foregår i Japan og dog er det ikke alle, der ligner japanere, og da der uden videre kommer en stereotyp anime-pige i sygeplejeskeuniform med helium-stemme, enorme bryster og lyserødt hår, så kommer det hele lidt på afveje. Jeg synes dog, at animationen er det mest skuffende, for når man tænker samurai-serie, så forestiller man sig dynamiske dueller og flotte kampscener, men animationen er generelt kendetegnet ved at være meget stillestående og til tider ikke-eksisterende med såkaldte stillshots så serien mest minder om en billedbog med lyd - og baggrundene er desuden virkelig ringe. Man forsøger at råde bod på det med stemmer og musik, men i dette univers og med denne fortælling skal der altså være mere bevægelse. Der er simpelthen for meget dialog i forhold til action og det er synd.
Favoritkarakter: Benitora Plot: 7/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 7/10 Animation: 5/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

6/10

Samurai Deeper Kyo