Say “I love you”

Original titel: Sukitte ii na yo Type: Serie Studie: Zexcs År: 2012 Genre: Skole, romantik Antal afsnit: 13 + 1 Ova + 10 specials Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Say I love you", der blev udgivet i 2007 af Kanae Hazuki
Say "I love you" foregår i en alternativ udgave af virkelighedens Japan uden nogen overnaturlige elementer. Dog er der en sjælden gang nogle skøre ansigtstræk og indslag, men generelt er karakterdesignet autentisk bortset fra meget tynde kroppe, store øjne og i nogle tilfælde unaturlige hårfarver. Yamato er skolens mest populære dreng, og han ender med at forelske sig i skolens mindst populære pige, Mei, der indtil da ikke har haft nogen venner og altid været genert. Med Yamatos hjælp bliver hun dog mere vant til at være sammen med andre mennesker og lærer at nyde tilværelsen som studerende.
Mangaen, som denne serie er baseret på, er henvendt til piger, så generelt set er der tale om en historie, der er meget følelsesbetonet uden den store mængde drama. Det er en meget realistisk fortælling, så hvis man er en teenagepige, vil man sikkert nyde serien, da den stimulerer manges fantasier, men nok mest, hvis man er japaner, for i serien er der også aspekter, som man kun kan forholde sig til, hvis man er bekendt med japansk kultur - blandt andet er det et tabu, at kvinder overhovedet må have en seksualitet, så set ud fra et dansk perspektiv er det en meget gammeldags handling. Men det er jo netop det, som mange finder romantisk og tiltalende, selv nu til dags. Jeg synes selv emnet er en smule brugt, men jeg er glad for at man forsøger at sende en masse positive signaler til unge mennesker, for det har de trods alt brug for. Det bedste ved serien, og det som fik mig til at fortsætte efter at have set første afsnit, er for mig stilen. Jeg er ellers så meget for de feminine karaktertræk med store øjne, men i dette tilfælde passer det faktisk perfekt med historien, og selvom øjnene er store så har de en betagende glød, der skildrer så mange følelser. Skygger og detaljer er samtidig med til at give det hele en 3D-agtig dybde, men jeg har godt lyst til at klippe Yamatos hår, for det irriterer med fra start til slut.
Favoritkarakter: Aiko Plot: 7/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Say "I love you"