Serial Experiments Lain

Original titel: Shiriaru Ekusuperimentsu Rein Type: Serie Studie: Triangle Staff År: 1998 Genre: Mysterie, thriller, sci-fi, skole Antal afsnit: 13 Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Originalt værk
Seriel Experiments Lain foregår i virkelighedens verden, men denne flyder sammen med den teknologiske og virtuelle verden, så det er svært at skille de to ad. Der er derfor en del urealistiske elementer i form af virkeliggjort indbildning, metaforer og lignende. Karakterdesignet er forholdvis naturtro, men det eneste der stikker ud er meget små munde. Lain er en helt almindelig skolepige, der beslutter sig for at tilslutte sig det globale netværk kaldet Wired. Dermed bliver hun dog en del af et omfattende netværk, der binder alle folk sammen, og hun begynder herfra at miste forbindelsen til den fysiske verden såvel som sig selv.
Denne serie er kendt for at være en af de mest banebrydende anime-serier, hvilket skyldes, at den brød en del grænser angående stil, genre og koncept, da den blev udgivet i 1998. Det er på mange måder en serie i stil med de gyserfilm, som Japan producerede i samme periode, og den virker som en fortsættelse af film som Akira og Perfect Blue og en forløber til serier som Boogiepop Phantom og Paranoia Agent. Præcis som disse, så beskæftiger Serial Experiments Lain sig med det moderne samfund, og hvordan virkeligheden nærmest kollapser. Dette skyldes ikke mindst, at vi som mennesker kan skabe nye verdener - digitale, tankefremkaldte osv. og i denne serie er det teknologien, der viser, hvordan dette både beriger folk med endeløse muligheder, men samtidig opsuger dem og frarøver dem deres identitet, og således er serien jo i den grad stadig relevant. Alt dette kan man kun blive bevidst om, hvis man giver sig tid til at analysere serien, for overordnet set er den virkelig forstyrrende, både visuelt og plotmæssigt, så det er ikke ligefrem en, man ser for underholdningens skyld. Det er en forvirrende serie, som det er svært at følge med i, hvis man ikke holder fokus, og dens budskaber er så dybe, at man selv må grave efter dem. Man får rent ud sagt intet serveret. Og netop derfor var serien så banebrydende, fordi man som seer selv skal tænke og finde mening i det, der ikke ser ud til at give mening. Jeg sprang selv fra, første gang jeg gav mig til at se den, fordi den simpelthen var for dyster efter min smag. Man påvirkes på så mange psykologiske måder, som man ikke er vant til med anime. Selve karakterdesignet er jeg vældig tilfreds med, men Lains øjne er godt nok uhyggelige. De ikke-eksisterende baggrunde og den symbolske brug af ledninger er ret interessant, og det samme er fraværet af baggrundsmusik, der overordnet set bare skaber en stemning, som passer til den bizarre handling. Der er efter min smag alt for mange plothuller, som man aldrig får svar på, og trods den begrænsede dialog er der alligevel tale om en kompleks fortælling med mange elementer at forholde sig til.
Favoritkarakter: Arisu Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 9/10 Animation: 7/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Serial Experiments Lain