Shigurui

Original titel: Shugurui Type: Serie Studie: Madhouse År: 2007 Genre: Historisk drama, action, samurai Antal afsnit: 12 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Shugurui", der blev udgivet i 2003 af Takayuki Yamaguchi
Shigurui udspiller sig i det feudale Japan og er realistisk både i handling og stil. Karakterdesignet er for nogle personer mere naturtro end for andre, men det gælder kun for ansigterne, idet anatomien overordnet set er meget autentisk. Den enarmede Gennosuke og den blinde Seigen bliver i 1629 sat til at kæmpe en sværdduel for at afgøre, hvem af dem, der skal videreføre den prestigefyldte Iwamoto-skole. De to har en fælles historie bag sig, idet de begge blev udpeget som mulige arvinger, men omstændighederne ville, at de gik hen og blev rivaler - drevet af egoisme og had til hinanden.
Shigurui er bestemt ikke for alle af to grunde. For det første så er den blodig som bare pokker, og nogle gange er animationen virkelig naturlig på det punkt. For det andet, så er fortællingen meget japansk, så et fåtal af vesterlændinge vil rent faktisk kunne nyde denne serie, der er fortalt på en meget visuel og poetisk måde. Det passer egentlig også til den tid og det miljø, man befinder sig i, for det giver en meget anderledes stemning, end man er vant til fra anime. Jeg er mest af alt forundret over, at denne serie er fra 2007, for animationsniveauet er meget højt, så det er lidt ærgerligt, at publikummet er så snævert, for havde serien været mere dynamisk og mindre kunstnerisk, så ville Shigurui have været en mere populær serie. Plottet er jo som sådan interessant, men man er nødt til at se de tolv afsnit ud i et, for fortællingen er meget kompleks, så man simpelthen glemmer, hvad der er foregået, hvis man begynder at holde pauser mellem hver episode. Persongalleriet er lidt svagt - mest af alt fordi man tager udgangspunkt i en korrekt tid, hvor identitet var noget, man havde som en gruppe. Der hvor serien fejler markant er, at den er lavet, før mangaen sluttede, så derfor har serien ingen afslutning. Den ender lige så åbent, som den startede, og det er virkelig en finger i fjæset på seerne, der har siddet og fulgt med i en historie, hvor der bliver lagt op til et klimaks, som aldrig kommer.
Favoritkarakter: Gennosuke Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 9/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

7/10

Shigurui