Shirokuma cafe

Original titel: Shirokuma Kafe Type: Serie Studie: Studio Pierrot År: 2012-13 Genre: Komedie Antal afsnit: 50 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangen "Shirokuma Cafe", der blev udgivet i 2006 af Aloha Higa
Shirokuma Cafe udspiller sig i et univers, der minder om den virkelig verden. Den eneste forskel er, at dyr kan tale og lever side om side med mennesker. I Japan finder man en række eksotiske dyr, der normalt ikke har hjemme på disse breddegrader. De tre hovedpersoner er en isbjørn, en panda og en pingvin. De har ingen navne, men går under deres arts navn. Dyrene er animeret til at ligne rigtige dyr og bliver på den måde begrænset i visse situationer i det menneskelige samfund, men det forhindrer dem ikke i at foretage unaturlige handlinger såsom at sidde på stole og drikke kaffe. For menneskernes vedkommende er designet også nogenlunde naturtro, men der er dog mange sjove ansigtsudtryk og bevægelser. Serien starter med, at teenageren Panda forsøger at finde et arbejde. Han kommer forbi en café, der ledes af Isbjørn, hvor Pingvin er fast stamkunde. Panda søger en åben stilling som tjener, men denne går i stedet til pigen Sasako, der tilfældigt kommer forbi. Panda bliver i stedet ansat i zoologisk have, hvor pandaer er populære. Her bliver han ven med dyrepasseren Handa og den fuldtidsansatte panda.
Shirokuma Cafe er en virkelig hyggelig tegnefilm, som udelukkende har til formål at underholde. Der er kun begrænset udvikling i karakterer og plot, men alle afsnit hænger kronologisk sammen, så de fungerer som en samlet historie. Alle dyr har hver deres egen personlighed, hvilket giver serien et komisk præg. Panda er doven, umoden og selvoptaget. Isbjørn er klog, useriøs og arbejdsom. Pingvin er bedrevidende, kujonagtig og har en kort lunte. Man tænker slet ikke over, hvorfor dyrene kan tale, og hvorfor de lever som mennesker. Det virker fuldkommen naturligt fra første afsnit, og det er faktisk temmelig interessant, at se naturtro dyr opføre sig som mennesker, og hvis man ikke er så meget for den slags, så vil man i stedet kunne nyde den virkelighedstro mad, der virkelig er godt tegnet. Serien er lang, men det er ikke nødvendigt at se alle afsnit ud i en lang smøre. Det er oplagt tidsfordriv at starte med et afsnit eller to, hvis man har lyst til at hygge sig med noget sort humor og samtidig lærer lidt om japansk kultur. Serien udspiller sig over et år, så hvis man ser et afsnit om ugen følger man tiden i serien. Desværre sluttede serien før mangaen, så der er nogle løse ender til sidst.
Favoritkarakter: Lama Plot: 8/10 Karakterer: 9/10 Stemmer: 9/10 Animation: 7/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Shirokuma cafe