Shirokuma cafe

Shirokuma cafe

Studie: Studio Pierrot
År: 2012-13
Genre: Komedie
Antal afsnit: 50

Shirokuma Cafe (Isbørns café) er baseret på en manga af samme navn, der blev udgivet fra 2008 til 2014. Handlingen udspiller sig i et univers, der minder om den virkelig verden. Den eneste forskel er, at dyr kan tale og lever side om side med mennesker. I Japan finder man en række eksotiske dyr, der normalt ikke har hjemme på disse breddegrader. De tre hovedpersoner er en isbjørn, en panda og en pingvin. De har ingen navne, men går under deres arts navn. Af andre karakterer kan blandt andet nævnes en lama, et dovendyr, en bjørn og et landskildpadde. Af mennesker møder man pigen Sasako og dyrepasseren Handa. Dyrene er animeret til at ligne rigtige dyr og bliver på den måde begrænset i visse situationer i det menneskelige samfund, men det forhindrer dem ikke i at foretage unaturlige handlinger såsom at sidde på stole og drikke kaffe,.

Serien starter med, at teenageren Panda forsøger at finde et arbejde. Han kommer forbi en café, der ledes af Isbjørn, hvor Pingvin er fast stamkunde. Panda søger en åben stilling som tjener, men denne går i stedet til pigen Sasako, der tilfældigt kommer forbi. Panda bliver i stedet ansat i zoologisk have, hvor pandaer er populære. Her bliver han ven med dyrepasseren Handa og den fuldtidsansatte panda. Serien udspiller sig over et år og centrerer sig om Isbjørns café og forholdet mellem de tre hovedpersoner.

Shirokuma cafe er en hyggelig tegnefilm, som udelukkende har til formål at underholde. Der er kun begrænset udvikling i karakterer og plot, men alle afsnit hænger kronologisk sammen, så de fungerer som en samlet historie. Alle dyr har hver deres egen personlighed, hvilket giver serien et komisk præg. Panda er doven, umoden og selvoptaget. Isbjørn er klog, useriøs og arbejdsom. Pingvin er bedrevidende, kujonagtig og har en kort lunte. Man tænker slet ikke over, hvorfor dyrene kan tale, og hvorfor de lever som mennesker. Det virker fuldkommen naturligt fra første afsnit, og det er faktisk temmelig interessant, at se naturtro dyr opføre sig som mennesker, og hvis man ikke er så meget for den slags, så vil man i stedet kunne nyde den virkelighedstro mad, der virkelig er godt tegnet. Serien er lang, men det er ikke nødvendigt at se alle afsnit ud i en lang smøre. Det er oplagt tidsfordriv at starte med et afsnit eller to, hvis man har lyst til at hygge sig med noget sort humor og samtidig lærer lidt om japansk kultur. Serien udspiller sig over et år, så hvis man ser et afsnit om ugen følger man tiden i serien. Desværre sluttede serien før mangaen, så der er nogle løse ender til sidst.

Favoritkarakter: Lama

Plot: 8/10

Karakterer: 8/10