Silver Fang

Silver Fang

Studie: Toei animation
År: 1986
Genre: Drama, action
Antal afsnit: 21

Silver Fang, som i Danmark også er kendt som Hundehvalpen Silver, er baseret på en manga med titlen Ginga: Nagareboshi Gin, der også er seriens japanske titel. Handlingen udspiller sig i virkelighedens Japan og er nogenlunde realistisk, idet der en begrænset brug af unaturlige og overdrevne elementer – dog er kommunikationen mellem hunde blevet gjort til menneskelig tale. Hundenes design er desuden mere autentisk end menneskernes, og de er ydermere i besiddelse af overdrevne atletiske evner.

Hundehvalpen Silver er søn af bjørnehunden Riki, som er opfostret af jægeren Gohei, hvis barnebarn Daisuke helst ikke vil have, at Silver skal blive en bjørnehund. Da Riki mister livet i kamp mod bjørnen Akakabuto begynder Gohei dog at træne ham som hans stedfortræder. En dag møder Silver en flok vildhunde, der lever i bjergene, og da deres mission er at nedlægge Akakabuto, beslutter han sig for at slutte sig til dem. Det bliver starten på en tur rundt i Japan for at samle de stærkeste hunde, så kampen mod de farlige bjørne kan blive vundet.

Silver Fang er en kultserie for mange danskere, fordi det var en af de første animeserier, som kom til landet og viste folk, at tegnefilm altså ikke kun er for børn, og selvom børn alligevel ser med, så dør de ikke af at se hensynsløs vold i lange baner (jeg og min generation overlevede trods alt uden at vi blev til psykopater, og nogen vil nok argumentere for, at noget af det overidylliserede stads, der vises på TV nu om dage er mere skadeligt for børns hoveder). Danmark er faktisk et af de eneste lande i verden, der har oversat Silver Fang, så stor tak til vedkommende, der i sin tid formåede at overtale Scanbox, der stod bag udgivelsen, for dette er en atypisk tegnefilm, hvor hundene er realistiske i deres udseende og adfærd, selvom de agerer og kommunikerer sammen som mennesker. Det er interessant at se dyr udfolde sig på naturtro vis i situationer, man normalt ikke vil se dem i, men det episke ved det hele er nu en gang det animalske aspekt med vold og magtkampe på tværs af hunde, som man sjældent forbinder med de kæledyr, man betragter dem som. Der er ikke sparet på blodet og dødsfaldene i denne serie, hvilket både gør den sørgelig og tragisk, da det samtidig er trist at se hunde slås og lide. Det er en dyster fortælling med kun et fåtal af fordragelige øjeblikke. Serien er produceret i 80erne og musikken er derfor præget af keyboard, men stadig meget medrivende. Animationen bærer dog præg af at være fra en tid uden det moderne udstyr, der gør tegnefilm mere skarpe og flydende i dag, men overordnet set fungerer både stil og actionscener godt – nogle gange kan det simple sagtens virke dynamisk, hvis handlingen er god. Seriens store plus er karakterregistret, for der er virkelig mange interessante hunde med hver deres personlighed, men dog også så mange, at man kan have svært ved at holde styr på dem alle, hvis man som seer ikke engagerer sig i serien.

En efterfølger, hvor man følger Silvers søn, Weed, blev udgivet i 2005

Favoritkarakter: Cross

Plot: 8/10