Silver Spoon

Silver Spoon

Studie: A-1 Pictures
År: 2013-14
Genre: Skole, komedie
Antal afsnit: 22

Silver Spoon er baseret på en manga kaldet Gin no Saji, der første gang blev udgivet i 2011. Serien foregår i virkelighedens Japan og indeholder ingen overnaturlige elementer. Der er dog mange fjollede ansigtsudtryk og bevægelser, ligesom karakterdesignet varierer gevaldigt og er mere naturtro for nogle personers vedkommende end for andres.

Hachiken ved ikke hvad han vil med sit liv, og for at komme væk hjemmefra, beslutter han sig for at begynde på landbrugsskole, hvor han lærer en helt ny verden og helt nye typer mennesker at kende. Det varer dog ikke længe, før han falder til og begynder at interessere sig for faget som landmand, selvom han kommer fra storbyen.

Dette er en lærerig anime, som man faktisk burde vise til folkeskoleelever, så man kan få presset dem ud af forestillingen om, at gymnasiet er den eneste retning i livet. Jeg har selv gået på teknisk skole og havde intet begreb om, hvad der ventede mig, fordi man i folkeskolen aldrig fik noget som helst at vide om andre uddannelser end de boglige. Silver Spoon forstår både at underholde og fortælle en realistisk historie om livet på en landbrugsuddannelse, og man bliver sat ind alt det seriøse, der er forbundet med det, lige fra hårdt arbejde til opdrættelse af dyr, der skal slagtes. Det er rart at handlingen ikke bliver Disneyficeret, selvom det nogle gange bliver lidt for idyllisk og pussenusset med et ret så omfattende indtag af mad. Serien er opdelt i to sæsoner og den første er den absolut mest lærerige, mens sæson 2 balancerer mellem det fjollede og alvorlige på en lidt skizofren måde, da man forsøger at vise bagsiden ved at drive landbrug men samtidig inddrage komiske sekvenser hvert eneste minut. Det synes jeg er unødvendigt, selvom det er en komedieserie. Sæson 1 fungerer bedre, men serien som helhed er virkelig sjov og giver et befriende indblik i en gren af det japanske skolesystem som man aldrig ser i nogle andre serier. Jeg er ikke så glad for nogle af karakterernes absurde design, men deres forskelligheder skaber tværtimod en god dynamik.

Favoritkarakter: Tamako

Plot: 9/10

Karakterer: 8/10