Sing “Yesterday” for Me

Original titel: Iesutadei o Utatte Type: Serie Studie: Doga Kobo År: 2020 Genre: Drama, romantik Antal afsnit: 12 + 6 ekstrascener Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Sing "Yesterday" for Me", som blev udgivet af Kei Toume i 1997
Sing "Yesterday" for Me foregår i virkelighedens Japan, hvor der ikke er nogen overnaturlige elementer. Karakterdesignet er også gjort naturtro uden unaturlige frisurer og hårfarver, men nu og da er der dog overdrevne ansigtstræk. Rikuo begynder at se en veninde fra skolen ved navn Shinako, som han engang har været forelsket i, samtidig med at en yngre pige kaldet Haru forelsker sig i ham. Rikuo er dog alt for optaget af Shinako, der imidlertid stadig er forelsket i en afdød klassekammerat, hvis lillebror er forelsket i hende.
Mangaen, som denne serie er baseret på, blev udgivet i en periode på 18 år, og det må simpelthen have været ulideligt at følge med i så lang tid, for som beskrivelsen giver indtryk af, så er konceptet et firkantsdrama med følelser på tværs af mennesker. Fra start ved man altså allerede, at mindst to personer i løbet af serien vil blive såret, så som seer kan man kun vente på, hvad der kommer til at ske til sidst, samtidig med at man knytter sig til personerne og begynder at heppe på sit yndlingspar. Af den grund er der også mange, der til sidst vil blive vrede over slutningen, fordi alle naturligvis ikke kan få hinanden. Og sådan er virkeligheden trods alt, hvilket også er denne series styrke, idet den tager udgangspunkt i ægte følelser uden at overdramatisere dem. Når det kommer til kærlighed, så bliver dette fænomen ofte simplificeret i film og serier, men denne gør faktisk et ret godt job med at vise, hvor komplicerede følelser er, for vi har jo alle stået i lignende situationer som karakterne og ved, at når man forelsker sig, så gør og tænker man dumme ting. Serien handler bare ikke rigtig om andet end det at knytte følelser, og det er sådan set også fint, for det gør, at man i løbet af kun 12 afsnit får fortalt en sammenhængende historie, hvor folk rent faktisk udvikler sig, selvom tempoet er meget langsomt. Det i sig selv er fascinerende, da der findes serier, som er dobbelt så lange, hvor der nærmest intet sker i handlingen - alligevel er der nok mange, der vil synes at serien er kedelig, fordi den beskæftiger sig med noget så almindeligt som følelser, og man skal nok også være japaner for i sandhed at forstå den type følelser, som er i spil. Selve stilen er interessant, da den er lidt retro, men jeg synes dog det skaber en uheldig kontrast med de realistiske baggrunde.
Favoritkarakter: Rikuo Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 9/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Sing "Yesterday" for Me