The Mysterious Cities of Gold

Original titel: Taiyou no Ko Esuteban Type: Serie Studie: Studio Pierrot År: 1982-83 Genre: Eventyr, sci-fi, action Antal afsnit: 39 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Legenden om de syv byer af guld
The Mysterious Cities of Gold foregår i virkelighedens verden i 1532, men der er dog urealistiske elementer i form at uvirkelige væsner samt fremtidsagtig teknologi. Karakterdesignet varierer meget, men er generelt anatomisk korrekt, dog mangler alle karakterer det hvide i øjnene. Under koloniseringen af Amerika bliver den 12-årige Esteban bragt fra Barcelona til Sydamerika, hvor han slår sig sammen med indianerpigen Zia og øboeren Tao i søgningen efter de mytiske byer af gold. På deres færd gennem kontinentet støder de på en masse oplevelser, der giver dem et bedre kendskab til verden og dem selv.
Teoretisk set var dette den første anime, jeg nogensinde så, men der er dog tale om en fransk/japansk fællesproduktion, og derfor havde serien held med at slå igennem i Europa. Den blev dog ikke vist på dansk TV, men på svensk, men selvom jeg ikke forstod noget, dengang jeg så et afsnit som helt lille, så blev jeg alligevel så fanget, at jeg kunne huske den, da jeg tilfældigvis faldt over den som voksen. Jeg tog mig sammen til at se alle 39 afsnit og var solgt. Både på grund af nostalgien, men også på grund af seriens indhold, for når man tænker på, at den blev produceret i begyndelsen af 80'erne, så er der tydeligvis blevet investeret i at skabe en sammenhængende, gennemtænkt og fascinerende fortælling. Den slags var en sjældenhed i "de gamle dage", hvor tegnefilm mest bare skulle underholde, men her har man en begyndelse og en afslutning, men et utal af fænomenale indslag undervejs. Det er virkelig utroligt, så meget historie, eventyr og action, der er i denne serie, og hvis man er historienørd vil man elske den, for der er taget udgangspunkt i en virkelig periode med virkelige steder, som blot er blevet krydret med lidt fantasy for at gøre det mere eventyragtigt, og selvom det til sidst eskalerer til decideret sci-fi, så holder universet hele vejen igennem. Dog er der tale om en serie tiltænkt børn, så dramaet bliver aldrig for meget, og animationen er ikke altid lige i top... men igen, når man husker på, hvornår serien er fra, så er det sgu et ret godt arbejde. En ren fransk produceret efterfølger af serien blev lavet hele 30 år senere i 2012, men denne gang med brug af 3D, hvilket for mit vedkommende fjerner seriens magi.
Favoritkarakter: Tao Plot: 9/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 5/10 Animation: 7/10 Stil: 6/10 Overordnet karakter:

8/10

The Mysterious Cities of Gold