Tokyo Magnitude 8.0

Original titel: Toukyou Magunichuudo 8.0 Type: Serie Studie: Bones & Kinema Citrus År: 2009 Genre: Katastrofe, drama Antal afsnit: 11 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Tokyo Magnitude udspiller sig i virkelighedens Tokyo, hvor der er gjort brug af egentlige steder, men med fiktive personer. Handlingen og animationen er gjort så realistisk som muligt for at vise, hvordan et jordskælv kan smadre den japanske hovedstad, og hvordan dette påvirker folk. Der er ingen magiske eller overnaturlige elementer - foruden Mirais fantasi, der i perioder er skildret som værende hendes virkelighed. Mirai og hendes lillebror Yuuki tager alene til bydelen Odaiba, hvor de bliver fanget, efter et gigantisk jordskælv lægger byen i ruiner. De to børn får hjælp af en kvinde ved navn Mari, som sørger for, at de sikkert kan vende tilbage til deres forældre. Men Mari har selv en datter og en mor i Tokyo, hvis skæbne hun ikke kender til, så de tre må til fods bevæge sig igennem den ødelagte storby, der jævnligt er præget af efterskælv.
Denne serie er et tiltrængt pust til anime-genren, idet den beskæftiger sig med noget så realistisk som en katastrofe - noget som japanerne ellers elsker, men som de ofte blæser op til vilde proportioner, som man ser det i både anime og i Godzilla-film. Serien holder sig på et troværdigt plan og giver indblik i noget, som de fleste japanere har kendskab til og tilmed selv har oplevet. For udlændinge bliver det muligt at se, hvordan et jordskælv kan ødelægge en moderne storby, men på samme tid fortælles en historie om den effekt, det har på både samfund og borgere. Vi befinder os iblandt ofrene og får på den måde indsigt i en katastrofe fra et menneskeligt perspektiv. Ofte er det sådan med katastrofefilm og serier, at man følger flere personer og får handlingen fra forskellige vinkler, så man kan danne sig et overblik. Hér følger vi den samme gruppe og får på den måde knyttet os til trioen, og at gøre børn til hovedroller er et ret klogt træk, da katastrofen dermed får større betydning og bliver endnu mere forfærdelig. Deres ulykke ikke dog virker synderlig mærkbar i kaosset, før man pludselig bliver præsenteret for noget af et handlingsskifte, der er så uventet, at det bliver endnu mere tragisk og svært at forholde sig til. Det triste aspekt er ikke så meget katastrofen, men mere den måde, den får mennesker til at reagere. Når alt bogstavelig talt ramler sammen om ørerne på en, så bliver man tvunget til at forholde sig til verden og virkeligheden på en måde, som man ikke gjorde før, og det får pigen Mirai at opleve, når hun forsøger at kapere det hele ved at søge støtte i fantasien.
Favoritkarakter: Yuuki Plot: 9/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 8/10 Animation: 9/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

8/10

Tokyo Magnitude 8.0