Welcome to the N.H.K.

Original titel: N.H.K. ni Yokoso! Type: Serie Studie: Gonzo År: 2006 Genre: Komedie, drama, romantik Antal afsnit: 24 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Romanen "Welcome to the N.H.K.", der blev udgivet i 2002 af Tatsuhiko Takimoto
Welcome to the N.H.K. udspiller sig i et univers, der skal forestille den virkelige verden, men serien indeholder dog tegnefilmsagtige sekvenser såsom skøre ansigtstræk og bevægelser. Der er ingen magiske væsner eller overnaturlige evner - kun i form af karakterernes vrangforestillinger og fantasier, der blandt andet består af talende møbler og lilla trolde. Sato Tatsuhiro er en 22-årig hikikomori - en person der har valgt at isolere sig i sit hjem og ikke indgår i social kontakt med andre. Han har intet arbejde og droppede ud fra sit studie fire år tidligere. Lige siden har han levet en tilværelse som hikikomori, indtil pigen Misaki gør det til sin mission at bringe ham tilbage til virkeligheden.
Jeg havde længe kendt til denne serie, men både trailere og billeder formåede ikke at fange min interesse. Seriens popularitet første dog til, at jeg i sidste ende besluttede mig for at starte på den, og jeg endte med at se den færdig på få dage. Sato er en repræsentant for det moderne menneske, og serien er en dyb psykologisk skildring af, hvad der kan ske, hvis man ikke passer ind i samfundets kasse af forventninger og krav til det enkelte individ. Igennem serien gennemlever Sato alle de negative konsekvenser, der er forbundet med ikke at passe ind i samfundet, hvilket indebærer isolation, gaming, selvmord og sekter. Det er lidt overdrevet, at han som ene mand udsættes for alt dette, men det er en del af en karakterudvikling, der udspiller sig på et nærmest usynligt plan, men i slutningen af serien tager karaktererne en 180 graders drejning, og man bliver pludselig opmærksom på, hvor meget der egentlig er sket. Der er nok mange, der kan identificere sig med Sato, idet de har lyst til at spærre sig inde og flygte fra samfundet, men serien viser, hvordan dette kan skade en, og opfordrer inddirekte folk til at være åbne og sociale, så man kan undgå tragiske eksistenser, for lige meget hvor hårdt man har det, så er der en derude, der har det værre, og sammen kan man måske sørge for at gøre hinanden lykkelige.
Favoritkarakter: Misaki Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Welcome to the N.H.K.