Your Lie in April

Original titel: Shigatsu wa kimi no uso Type: Serie Studie: A-1 Pictures År: 2014-15 Genre: Skole, drama, romantik, komedie Antal afsnit: 22 + 1 OVA Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Mangaen "Your Lie in April", der blev udgivet af Naoshi Arakawa i 2011
Your Lie in April foregår i virkelighedens Japan, hvor der ikke er nogen overnaturlige elementer. Der er dog mange komiske indslag med unaturlige ansigtsudtryk og bevægelser. Karakterdesignet varierer, og nogle personer ser mere naturtro ud end andre - generelt har folk store øjne, og nogle har også lidt vilde frisurer. Kosei er et vidunderbarn, der besidder et enormt talent inden for klaverspil. Da han som barn mister evnen til at høre toner, holder han dog op med at spille, indtil en dag hvor han møder violinisten Kaori, der giver ham lysten tilbage. Men desværre gemmer hun på en dyb hemmelighed.
Normalt har jeg ikke noget imod komedie i anime, men i lige netop denne serie er humoren med til at trække ned, fordi der er tale om en sørgelig og kunstnerisk fortælling, der sagtens kunne undværre de komiske indslag. Når man tænker på, at hovedpersonen har været udsat for børnemishandling grænser det også lidt til det usmagelige at lave sjov med vold. Generelt er det et problem med anime, for på den ene side tager man udgangspunkt i et traume, mens man på den anden side anvender det som humor. Når karakterne ligefrem begynder at bløde af at blive slået forsvinder det sjove jo fuldkommen sammen med troværdigheden, hvilket har indflydelse på den måde man forholder sig til serien generelt. Og det er trist, for det er en god serie med gode budskaber. Animationen er ligesom alvoren meget svingende - nogle gange er den fænomenal mens den andre gange er børneagtig. Overordnet set er det en rutsjebanetur både visuelt og handlingsmæssigt, men det er samtidig en serie, der bliver bedre med tiden. Jeg tror, at man skal være musikalsk for at kunne forstå og værdsætte den fuldt ud, men selvom jeg ikke kender til musik, så fangede den mig alligevel, og det viser bare, at serien trods alt har noget at sige. Det er også på det emotionelle område den brillerer, og følelsesmæssigt er det nok en af de mere brutale anime-serier, og derfor er det en skam, at de komiske indslag fylder så meget, for at blive rørt er nu engang også noget, man nu og da nyder, så jeg havde helst set, at man havde fokuseret på at gøre det til en tragisk fortælling med musikken i fokus, for musikken er ligesom animationen et medrivende virkemiddel. Det interessante ved denne serie er desuden også, at man følger koncerter fra forskellige perspektiver og ser, hvordan folk påvirker hinanden inden for musikbranchen.
Favoritkarakter: Kosei Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Your Lie in April