De syv samuraier

De syv samuraier

Instruktør: Akira Kurosawa
År: 1954
Genre: Historisk drama, samurai, action
Spilletid: 207 minutter

Da en lille landsby er truet af en røverbande, beslutter indbyggerne sig for at ansætte samuraier til at forsvare dem. Desværre har de ingen penge, så de kan kun betale med mad, men alligevel lykkes det dog at få samlet syv samuraier, som sammen med landsbyen beboere påbegynder kampen mod de farlige røvere.

Jeg har faktisk lidt svært ved at forstå, hvorfor denne film er så populær. Jeg tror mest af alt, det må være et nostalgisk forhold, som mange vesterlændinge har til et af deres første møder med samuraier. Blandt filmfans er der tale om en klassiker, hvilket tilsyneladende skyldes plottet og kameraføringen, men for den moderne seer, så føles filmen temmelig lang, og det er kun i slutningen af den sidste halvdel, hvor der begynder at ske noget. Til gengæld er actionscenerne meget troværdige og spændingsfyldte – og så har man heldigvis ikke været bange for at slå fremtrædende karakterer ihjel. Skuespillet er desværre meget melodramatisk og teateragtigt i alt for mange scener. Karaktererne har deres egne personligheder, hvilket er positivt, men måden de kommer til udtryk på virker også meget voldsom. Når man tilmed kan se, at brysthår og monobryn er malet på, så bliver det lidt for komisk. Filmen giver dog et realistisk indblik i Japans fortid, eftersom både kulisser og kostumer er ret godt lavet, og så sender den samtidig et signal, for selvom samuraier og bønder arbejder sammen i filmen, så har der på samme tid foregået en kulturel kamp imellem de to grupper, som bønderne endte med at vinde, eftersom samuraiklassen ikke længere er til.

Favoritkarakter: Katsushiro

Plot: 8/10

Karakterer: 7/10