Musashi

Original titel: Musashi Instruktør: Ozaki Mistunobu År: 2003 Genre: Historisk drama, samurai Antal afsnit: 49
Musashi er det 42. periodedrama, der blev sendt på kanalen NKH, hvor man hvert år viser en serie, der tager udgangspunkt i japansk historie. Musashi er baseret på Eiji Yoshikawas biografi om Musashi Miyamoto fra 1935. Skønt der er tale om en fortælling om virkelige personer, så er der alligevel indskrevet fiktive karakterer og hændelser. Musashi Miyamoto var en berømt samurai, der levede fra 1584 til 1645. I serien følger man hans liv efter Slaget ved Sekigahara og en årrække frem.
Dette er en lang, men derfor også dækkende fortælling om Musashi Miyamoto, hvis liv har givet grobund for flere bøger og film. I serien følger man dog ikke kun Musashi, men også mange andre karakterer, hvis fortællinger påvirker og kommer i samspil med hinanden på meget kompleks vis. NHK's periodedramaer er nærmest en japansk udgave af Matador, og de kræver derfor, at man investerer både tid og opmærksomhed. Det mest interessante er at se, hvordan Japan fungerede og så ud i 1600-tallet, idet der er gjort meget ud af både kulisser og kostumer. Selvom der ikke er tale om en historisk korrekt gengivelse af Musashis liv, så er der alligevel indskrevet mange af de hændelser, der formede ham til at blive en af de mest kendte samuraier, der har levet. Eftersom handlingen udspiller sig over mange år, så er der mange karakterer der dør - flere af dem lidt unødvendigt endda. Desværre har man ikke gjort så meget ud af at vise, at tiden går, for frisurer og udseende ændrer sig for eksempel ikke, så man ikke rigtig kan bedømme, om der er gået dage eller måneder. Nogle gange kan skuespillet og plottet godt blive lidt for sæbeoperaagtigt, men de forskellige karakterer er samtidig det, der giver serien dybde, så den er til at holde ud i 49 afsnit, selvom de sidste sagtens kan droppes.
Favoritkarakter: Matahachi Plot: 8/10 Karakterer: 9/10 Skuespil: 7/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Musashi