The Sea and Poison

Original titel: Umi to Daokuyaku Instruktør: Kei Kumai År: 1986 Genre: Historisk drama Spilletid: 123 minutter
Under Anden Verdenskrig går dagligdagen sin gang på et universitetshospital i Japan, hvor man udfører behandlinger og operationer, imens landet rammes af bombetogter. Men hen mod krigens afslutningen begynder man dog også at udføre eksperimenter mod tilfangetagne amerikanske soldater ved simpelthen at obducere dem, imens de er i live.
Det er ikke så tit man ser Japan forholde sig til sine krigsforbrydelser under Anden Verdenskrig, men denne film giver et indblik i, hvad der rent faktisk foregik. For selvom filmen godt nok er baseret på en bog, så er denne baseret på virkelige hændelser, eftersom japanerne rent faktisk udførte eksperimenter på amerikanske soldater. Det er egentlig kun hen mod slutningen, at dette emne bliver taget op, så handlingen går sådan set ud på at skildre tiden og den desperation, der kendetegnede den. Og det gøres udmærket, for selvom dette er en film fra 1986, så er det en sort/hvid-produktion der stilistisk er meget ligesom i 1940'erne, så man bildes ind til at tro, at det er en ældre film. Fraværet af baggrundsmusik, klipningen og opsætning er hele tiden med til at skabe denne illusion, og nogle gange glemmer man helt, at det rent faktisk er en film, fordi skuespillet er så godt. Særligt under operationerne virker folk professionelle, og det er generelt spændende at se, hvordan man opererede før i tiden. Man skal lige vænne sig til, at man ser operationerne på nært hold, men manglen på farve er med til at gøre dem udholdelige. Desværre sker der ikke så meget i filmen, anden end at den skildrer et aspekt ved Anden Verdenskrig, så den store fortælling bliver det desværre aldrig.
Favoritkarakter: Suguro Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

The Sea and Poison