Den Sidste Samurai

Land: USA Instruktør: Edward Zwick År: 2003 Genre: Historisk drama, samurai, action Spilletid: 154 minutter
Efter at have åbnet grænserne op for omverdenen, begynder det japanske samfund at modernisere sig med udgangspunkt i Vesten. Mange vesterlændinge bliver derfor hentet til Japan, så de kan være med til at udvikle samfundet, og en af disse er den amerikanske officer Nathan Algren, der bliver sat til at indgå i kampen mod de sidste tilbageværende samuraier.
Dette er faktisk en god film, der på mange områder giver en autentisk skildring af virkelige begivenheder, og det er sådan set også smart at fortælle historien set fra en vesterlændings synspunkt, eftersom filmens primære publikum jo er vesterlændinge. Dog ender det hele med at køre af sporet og blive lidt for etnocentrisk, når en amerikaner får en alt for central rolle i en historisk hændelse, der handlede om et opgør mellem to japanske fløje, for sandheden er, at han ingen plads har i den historie, så at Tom Cruise skal deltage i det endelige opgør med de sidste samuraier er simpelthen bare for fjollet, og det gør bare filmen til et klassisk eksempel på moderne imperialisme med den hvide frelser. Så bevæger filmen sig for meget over i fantasi, så den bliver fuldkommen utroværdig. Dog gør Tom Cruise det faktisk godt, men hans rolle er alt for dominerende, når man tænker på, at det egentlig er Japan, der er historiens grundfokus. Og filmen er jo meget tro mod den japanske kultur og historie med virkelig flotte kulisser, kostumer og fantastiske kampscener, der virker meget ægte. Tom Cruises karakter fungerer i første omgang som vidne, og det havde fungeret bedre, hvis han havde besiddet den plads, så filmen kunne fungere som en historielektion. I stedet ved seerne ikke, hvad der er sandhed og hvad der er fantasi, med mindre man har kendskab til de begivenheder, som handlingen bygger på.
Favoritkarakter: Nathan Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 9/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 10/10 Overordnet karakter:

8/10

Den Sidste Samurai