Den 20. september 1807 fejrede indbyggerne i Edo (nutidens Tokyo) Fukugawa-festivalen, der er en af byens tre største shinto-festivaler. For første gang i 12 år blev der gjort brug af nye paradevogne ved Tomioka Hachiman-helligdommen, hvor festlighederne fandt sted, og dette tiltrak derfor mange folk, men for at komme frem til helligdommen var det for de fleste nødvendigt at krydse Sumida-floden, der løber gennem Tokyo, hvilket kunne gøres via Eitai-broen, der var blandt byens mest populære.
På et tidspunkt skulle en fyrste dog sejle under broen, hvilket fik myndighederne til at holde folk tilbage, således at der opstod trængsel på hver side. Da båden havde passeret broen, blev der igen åbnet op for strømmen af mennesker, hvilket imidlertid skulle vise sig at blive for meget for broen af træ, idet en sektion af den simpelthen gav efter og styrtede sammen under vægten fra de mange folk, der endte med at falde i vandet, hvor størstedelen af dem druknede, da det på dette tidspunkt ikke var almindeligt, at japanere kunne svømme. Et endegyldigt dødstal er dog aldrig blevet fremlagt. Nogle kilder taler om 500 omkomne, mens andre derimod mener, at der var tale om tre gange så mange.
Det høje antal skyldtes, at folk havde travlt og stod så tæt, at de ikke kunne se, at broen var kollapset forude, så mange blev ganske enkelt skubbet i vandet af de bagfrakommende, der slet ikke opfattede panikken. Flere både kom ilende til undsætning og det lykkedes på den måde at redde mange fra druknedøden. Eitai-broen blev senere genopbygget, før den blev revet ned og erstattet af Tokyos første stålbro i 1897. Denne blev dog ødelagt under Kanto-jordskælvet i 1923 og blev atter genopført tre år senere.