Ikoma-tunnelens kollaps

Ikoma-tunnelens kollapsIkoma-tunnelen var en 3,4 kilometer lang jernbanetunnel, der løb gennem Ikoma-bjergene mellem Osaka og Nara, hvor den netop forbandt de to byer med hinanden. Da den åbnede i 1914 var det den første dobbeltsporede jernbanetunnel i Japan og den anden længste tunnel i landet. Tunnelbyggeriet var imidlertid præget af problemer og budgetoverskridelser, og i 1913 blev arbejdet oven i købet bremset af en dødsulykke, der endte med at koste 20 mænd livet. Denne fandt sted den 26. januar, hvor tunnelen var fyldt med arbejdere, som var i færd med at bane sig vej gennem bjerget, da en sektion af loftet uden videre styrtede sammen, hvorved mere end 150 mænd blev fanget. Nogle af disse var imidlertid blevet ramt af de massive klippestykker, der havde revet sig løs, og de var således blevet mast ihjel eller begravet levende. Mens 20 mænd altså mistede livet, så måtte de overlevende vente på, at deres kolleger fik gravet sig frem til dem og befriet dem.

Ulykken havde ingen mærkbar effekt på tidsplanen, idet man hurtigt kom videre med arbejdet, så Ikoma-tunnelen kunne stå klar til indvielse året efter. Tunnelen blev dog udgangspunkt for en række togulykker i 1940’erne, og den lukkede i 1964 efter opførelsen af en ny tunnel.

Total Page Visits: 49 - Today Page Visits: 1