Japan Airlines Flight 123

Japan Airlines Flight 123Japan Airlines Flight 123 var planlagt til at flyve fra Tokyo til Osaka den 12. august 1985, da flyet styrtede ned efter tre kvarter i luften. Af de 509 passagerer og 15 besætningsmedlemmer var der kun 4, der endte med at overleve, så med 520 dødsofre er det således ikke blot den værste flyulykke i Japans historie, men også den dødeligste flyulykke i verden, hvor kun et fly har været indblandet. Ulykken skete, mens man i Japan fejrede Obon, der er en festperiode i landet, hvor man per tradition besøger sine rødder. Over halvdelen af passagererne skulle efter alt at dømme hjem til deres fødeegn. Majoriteten af de ombordværende var derfor japanere med kun 21 udlændinge. De fire overlevende var japanske piger og kvinder i alderen 8-34 år, heriblandt en mor og hendes datter.

Flyet lettede fra Haneda Lufthavn i Tokyo uden problemer, men efter kun 12 minutter i luften oplevede det dog et mekanisk brud, der fik størstedelen af halefinnen til at knække af, hvorved hydraulikvæsken flød ud. To basale komponenter ved et flys evne til at fungere korrekt var dermed gået tabt. Det lykkedes imidlertid for piloterne at holde flyet i luften i omkring en halv time ved at flyve ind over land med det formål at vende tilbage mod Tokyo. Ingen har formået at holde flyet oppe så længe ved at gentage ulykken i en simulator. Flyet styrtede dog til sidst ned på en bjergkam i Gunma-præfekturet og blev hurtigt lokaliseret af et amerikansk militærfly. De japanske myndigheder afviste i den forbindelse assistance fra amerikansk front, hvilket betød, at redningsaktionen blev udskudt til næste dag, fordi man ikke mente, at nogen havde overlevet styrtet. Der var dog flere, der havde overlevet selve styrtet, men de endte med at dø af deres kvæstelser i vraget, i de 12 timer, der gik, før redningsmandskabet nåede frem. De fire endegyldigt overlevende havde alle befundet sig bagest i flyet.

Årsagen til flystyrtet skyldtes, at flyet under en landing syv år tidligere havde ramt landingsbanen med halepartiet, hvilket førte til ødelæggelser på det bulkhead, der skal sikre lufttrykket i kabinen. Da dette skulle repareres valgte man en nødløsning, der blandt andet indebar anvendelsen af halvt så mange bolte, som ellers var påkrævet, og med tiden førte dette til metaltræthed, således at halefinnen løsnede sig og faldt af i 1985. Direktøren for Japan Airlines forlod efterfølgende sin stilling og en chef i vedligeholdelsesafdelingen i Haneda lufthavnen begik selvmord. Lydoptagelserne fra cockpittetet er siden blevet udgivet for offentligheden, og flystyrtet er blandt de eneste, hvor situationen ombord på flyet er blevet dokumenteret, umiddelbart før det styrtede ned, idet en passager havde taget et billede med sit kamera, der senere blev fundet i vraget. En fotograf på landjorden formåede desuden at få et billede af flyet i luften med dets ødelagte halefinne.

Total Page Visits: 447 - Today Page Visits: 1