Den japanske alperute - bedre kendt som Tateyama Kurobe Alpine Route - er en 37 kilometer lang rute gennem de japanske alper, der gør det muligt at passere disse på 7 forskellige strækninger, der kræver brug af 7 forskellige transportmidler. Alperuten åbnede i 1971 som en forlængelse af en passage, der blev anlagt under konstruktionen af Kurobe-dæmningen fra 1956 til 1963, og i dag er der hvert år flere tusinde, som vælger at krydse alperuten, når den er åben, eftersom det er muligt at gøre det som en endagsudflugt. Samtidig gør ruten det muligt at komme op i de japanske alper, hvis man har tænkt sig at udforske disse.
Hvornår er den japanske alperute åben?
De japanske alper rammes hver vinter af enorme mængder sne, og derfor er alperuten lukket fra december og helt frem til midten af april, hvor der faktisk stadig ligger et tykt skedække. Gennem dette har man dog valgt at rydde en korridor kendt som Yuki no Otani, så det er muligt for busser at fragte folk op i bjergene, hvor de længste strækninger findes i form af tunneller, som går igennem Tate-bjerget og Akazawadake-bjerget, der begge lægger grund til alperuten. Når Yuki no Otani er blevet ryddet, bliver alperuten erklæret for åben, men den præcise dato varierer år efter år, og i de første uger vil tusindvis af mennesker strømme til - primært for at opleve snekorridoren, men generelt er der også mange der lægger turen forbi alperuten om sommeren og om efteråret, fordi omgivelserne i denne periode ændrer sig og derfor hele tiden har noget nyt at byde på. Om sommeren bliver vandreruterne eksempelvis tilgængelige, og om efteråret skifter træer og planter kulør, hvilket mange kommer for at nyde synet af. På enkelte dage kan dele af eller hele alperuten dog risikere at være lukket grundet vejrforholdene i området. Dette gør sig særligt gældende i november, hvor der begynder at falde ny sne i alperne.
Det er muligt at krydse alperuten fra både vest og øst, der er kendt som henholdsvis Tateyama-siden og Kurobe-siden. Mod vest begynder ruten officielt fra Tateyama station, men mange starter dog turen fra Toyama, hvor man kan tage et tog til Tateyama fra Dentetsu Toyama station. Mod Øst starter ruten i Ogisawa, men også hér er der mange der starter turen fra andre byer, eftersom man kan komme til Ogisawa med bus fra blandt andet Shinano Omachi station eller Nagano station. Der er shinkansen-stationer i både Nagano og Toyama, så man nemt kan komme til disse byer fra eksempelvis Tokyo. Ruten mellem Tateyama og Ogisawa er spærret af for privat kørsel, og her er man altså tvunget til at gøre brug af de transportmidler, der binder alperutens syv strækninger sammen. Disse holder dog op med at køre omkring klokken 17, så det anbefales, at man starter turen på alperuten tidligt - helst ved 7-tiden, da myldretiden er omkring klokken 8-9. Fra Ogizawa station på Kurobe-siden kører den sidste bus klokken 18, og misser man denne er den eneste mulighed at bestille en taxa. I Tateyama er der derimod en station, hvor togene kører frem til 19.30.
Hvordan krydser man de japanske alper?
Nedenstående kort viser, hvilket transportmidler man skal gøre brug af på den japanske alperute, samt den tid, det tager, at benytte sig af disse. Rejsetiden er dog kun en lille del af den samlede tid, man bruger på at krydse de japanske alper, idet man skal tage højde for køer og den tid, man bruger på at opleve omgivelserne ved hvert stop. Det kræver desuden billet at krydse den japanske alperute, og det er muligt at købe dagsbilletter, der dækker hele ruten, på både Tateyama station og Ogisawa station, hvor salget starter 40 minutter, før ruten åbner omkring klokken 5.30-6.30. Bemærk dog, at dagsbilletter på selve dagen kan blive udsolgt, men det er også muligt at købe en dagsbillet kaldet Tateyama Kurobe Option Ticket på forhånd på diverse store stationer såsom Osaka, Kyoto samt Haneda lufthavn og Narita lufthavn. Alternativt findes der også et Rail Pass kaldet Alpine-Takayama-Matsumoto Area Tourist Pass, som dækker alperuten. Ydermere er det også muligt at købe billetter på de små stop på turen gennem alperne, da man trods alt ikke er nødsaget til at krydse dem, men selv kan vælge, hvor langt man vil rejse. Af den grund er det også muligt at foretage rundture fra Tateyama station og Ogisawa station, men fra Tateyama station kan man i så fald kun rejse frem til Kurobe-dæmningen, mens man fra Ogisawa station kun kan rejse frem til Murodo, før man er nødt til at vende om.
På en normal dag vil det tage 6 til 8 timer at krydse alperuten, mens en rundtur fra Tateyama station vil tage 8 til 9 timer. Rundturen fra Ogisawa station er kortere og tager derfor kun 6 til 7 timer. På travle dage, skal man være opmærksom på, at man kan blive nødsaget til at bruge op til flere timer ekstra på turen, fordi antallet af mennesker simpelthen gør det svært at bevare et konstant "flow". Herunder kan du ved at klikke på tabellen læse mere om hver enkelt strækning på alperuten, samt det anvendte transportmiddel på denne. Da langt de fleste vælger at starte alperuten fra Tateyama station, er det også denne retning, der tages udgangspunkt i nedenfor.
Hvordan er det at krydse de japanske alper?
At krydse de japanske alper er nemt, for man skal bare følge med strømmen, men ellers gør skiltningen det også ret enkelt at finde rundt. Det kan dog være ret stressende, fordi man kun har en dag til at gøre det. Efter man er nødt til at stå tidligt op og starte dagen om morgenen kan træthed også være med til at gøre rejsen mere fysisk krævende, end den egentlig er. Det kan ligeledes være stressende, at der på hele turen er fyldt med mennesker, som gør det svært at komme rundt eller nyde de forskellige steder, så hvis man har klaustrofobi eller socialfobi skal man generelt afholde sig fra at tage af sted, idet man på flere dele af turen befinder sig i store forsamlinger eller i fyldte transportmidler. Det bør dog påpeges, at man faktisk kan krydse alperuten, selvom man er gangbesværet, idet de forskellige stop stiller kørestole til rådighed. Ved disse er der ligeledes toiletter og gratis wifi-forbindelse, og ved de fleste er der også indkøbsmuligheder og spisesteder, så der er rig mulighed for at tage pause og slappe af på vejen, selvom man hele tiden bøvler med at skifte transportmiddel.
Da alperuten strækker sig igennem bjerge, kan mange opleve fysisk ubehag såsom åndedrætsbesvær eller hovedpine, fordi luften generelt er tynd. Temperaturen er desuden lavere, så man bør altid have noget varmt tøj at iføre sig - særligt om foråret og efteråret, hvor det er koldest. Hér ligger gennemsnitstemperaturen nemlig lige over frysepunktet, mens den om sommeren er over 10 grader. Når der er sne, bør man desuden være i besiddelse af solbriller for at undgå sneblindhed, og lige meget hvilken årstid det er, så skal man altid have noget ordentligt fodtøj på. Det er som sådan ikke farligt at tage alperuten, men på turen kan man flere steder løsrive sig denne og gå sine egne veje på mindre vandreruter, og her skal man være forsigtig, da terrænet er mere naturligt.
På alperuten frarådes man at medbringe stor bagage, eftersom det simpelthen er for besværligt og til gene for andre, hvis man altså ikke har tænkt sig at overnatte på hoteller eller slå lejr på vejen. Man rådes derfor til at benytte sig af alperutens bagageservice hos hotellerne eller ved Tateyama station, Dentetsu Toyama station og Shinano Omachi station, hvor man kan få fragtet sin bagage frem til sin destination, men ellers er der opbevaringsskabe ved alle stop på alperuten, selvom disse altså kan være fyldt op. Hvis man ankommer til enten Tateyama station eller Ogizawa station med bil, kan man oven i købet få fragtet sin bil fra den ene station til den anden, så den står klar, når man har krydset alperuten.
På dette interaktive kort er lavet et overblik over den japanske alperute med de forskellige transportmidler og stop på turen. Naviger rundt på kortet ved at zoome og klikke på ikonerne eller klik i stedet på ikonet i venstre hjørne for at folde en fuld oversigt ud.