Vejledning til Shimanami Kaido

Shimanami Kaido er en populær betegnelse for den 60 kilometer lange Nishiseto-motorvej, der krydser det japanske indslandshav og forbinder byerne Onomichi på Honshu og Imabari på Shikoku med hinanden. Ruten åbnede i 1999 og består af et brosystem, med hvilket man krydser de seks øer Mukaishima, Innoshima, Ikuchijima, Omishima, Hakatajima og Oshima. Selvom der dog er tale om en motorvej, så er Shimanami Kaido faktisk opført med cyklister som målgruppe, og på broerne findes der derfor både cykelstier og fortorve ved siden af vejbanerne, så Shimanami Kaido er den eneste måde at komme til og fra Shikoku uden brug af motoriserede køretøjer eller offentlig transport. På de seks øer løsriver cykelruten sig dog selve motorvejen, og denne er derfor cirka 10 kilometer længere – altså 70 kilometer lang, men på øerne kan man gøre brug af sekundære ruter, så der er faktisk ikke nogen officiel rute, der udgør Shimanami Kaido, der er kendt som en af Japans bedste cykelruter, og som oven i købet også bliver betegnet som en af verdens bedste, fordi den med sin længde egner sig godt til langdistancecykling, ligesom sceneriet på ruten gør den til en eftertragtet destination for motionsglade turister.

Vejledning til Shimanami Kaido

 

Hvordan krydser man Shimanami Kaido?

Man behøver dog ikke krydse Shimanami Kaido på cykel, hvis man ikke har lyst. Man kan også sagtens bare leje en bil eller benytte sig af busser, eftersom der er en fast busforbindelse mellem Imabari og Hiroshima samt Fukuyama – en tur der tager tager henholdvis 2,5 og 1,5 time. Fra henholdsvis Onomichi og Imabari går der også lokalbusser til de seks øer på Shimanami Kaido. Oven i det er der naturligvis også færger, der sejler rundt blandt de forskellige øer, men ikke direkte mellem Onomichi og Imabari. Shimanami Kaido er bare kendt som en cykelrute, og af den grund er cyklen det transportmiddel, som mange turister også gør brug af, da de dermed får en oplevelse ud over det sædvanlige.

Vejledning til Shimanami KaidoMange japanere krydser Shimanami Kaido med deres egne cykler, fordi de har nemt ved at bringe disse med sig, men det er faktisk også populært at leje cykler i stedet, fordi det er mere praktisk og belejligt, hvis man kommer langvejsfra. Som turist fra udlandet slæber man heller ikke bare lige sin cykel med til Japan, så hvis man har i sinde at krydse Shimanami Kaido som en del af sin ferie i Japan, så er cykeludlejning den mest oplagte måde at få fat i en cykel. Det betyder dog også, at man skal passe på sin cykel, og at man skal huske at levere den tilbage i god stand. Heldigvis er der flere cykeludlejningssteder langs ruten og i både Onomichi og Imabari, og en række af disse tilhører en officiel kæde, hvor man for 1100 yen per dag kan leje en voksencykel (børnecykler koster under det halve) og aflevere denne i alle de såkaldte terminaler på vejen, så man altså ikke behøver at tage på en rundrejse med sin cykel, ligesom man til en hver tid kan indstille sin rejse, hvis man eksempelvis vælger at opgive midtvejs.

I forbindelse med udlejningen bliver man imidlertid bedt om at angive, hvor og hvornår man regner med at levere cyklen tilbage, og man bør derfor have planlagt sin tur på forhånd, så man ved, hvor lang tid, man regner med at være afsted. Det er dog helt okay, at man ikke overholder planen, så længe man leverer cyklen tilbage ved en terminal i åbningstiden. Afleverer man en cykel før tid, kan man dog ikke få penge retur, mens man skal betale ekstra, hvis man afleverer cyklen for sent. Hvis man bliver forsinket og ikke kan levere cyklen tilbage til tiden, skal man desuden kontakte den pågældende terminal, hvor dette skal gøres, så det kan blive registreret (eftersom den ellers vil blive betragtet som stjålet), hvilket man også bør gøre, hvis man beslutter sig for at aflevere cyklen ved en anden terminal. De officielle cykelterminaler kan være svære at finde, eftersom de ikke ligner hinanden, men man kan få et kort udleveret, når man lejer sin cykel, og ellers viser nedenstående kort et udvalg af cykelterminaler langs Shimanami Kaido.

Vejledning til Shimanami KaidoCykler findes i forskellige designs og kvalitet lige fra bycykler til racercykler. Nogle er udstyret med kurv og bagagebærer, mens andre ikke er – dog har de alle en lås med tilhørende nøgle. Man har også mulighed for at få udleveret en cykelhjelm eller få en cykel med barnesæde, og for et større beløb kan man endda leje tendem-cykler og el-cykler, men disse skal dog returneres til den terminal, de blev udlejet fra. Foretrækker man et bredere udvalg af cykler i høj kvalitet, så kan man vælge at benytte sig af selvstændige udlejningsfirmaer langs ruten, men disse er typisk begrænset til Onomichi og Imabari, ligesom udlejningsprisen er dyrere end ved de officielle udlejningsterminaler tilknyttet Shimanami Kaido.

Disse har åbent fra morgen til aften (cirka fra 9 til 17), og for at leje en cykel skal man betale kontant og kunne fremvise ID såsom sit pas. Når man modtager sin cykel, får man samtidig et bevis, som man skal gemme, da man skal fremvise dette, når man leverer cyklen tilbage. Når man lejer en cykel skriver man ydermere under på, at man vil erstatte den eller dele af den hvis den bliver stjålet eller beskadiget, og man bliver også opkrævet et depositum på 1100 yen, som man kun kan få tilbage, hvis man afleverer cyklen i samme terminal, som man lejede den fra – altså hvis man foretager en rundrejse. Hvis ens cykel går i stykker eller punkterer på vejen, kan man henvende sig i en terminal på strækningen og få hjælp, og hvis der sker en ulykke grundet en defekt cykel vil ens eventuelle skader blive dækket af udlejningsfirmaets forsikring.

 

I visse cykelterminaler findes også opbevaringsskabe, hvor man kan opmagasinere sin bagage, men hvis man ikke har i sinde at vende tilbage og ikke gider slæbe sin bagage med sig på en lang cykeltur, så kan man gøre brug af den japanske bagageservice, der sørger for at fragte ens tasker og kufferter fra et bestemt sted til et andet – typisk er det mellem hoteller.

Cykelruten på Shimanami Kaido er markeret med blå streger på asfalten, der nu og da også viser afstanden til visse steder, men ellers er der også skilte langs ruten samt kort, der kan være med til at give et overblik over denne, samt hvor man befinder sig. De fleste kort er på japansk, men nogle har også engelsk skrift. I Japan kører og cykler man i venstre side, og selvom man på store dele af turen kører rundt på en separat cykelsti, så er der steder, hvor man bliver nødt til at benytte sig af enten fortorve eller veje. I Japan må man cykle på både fortorve og veje, men man skal som cyklist gøre plads til gående, så man opfordres til at køre på vejen blandt bilerne, når det er muligt. Er man flere der cykler sammen, skal man ydermere ikke cykle ved siden af hinanden, da man dermed fylder og er til gene for andre – i stedet skal man køre bag ved hinanden. I Japan er det desuden forbudt at tale i mobil, imens man cykler.

Vejledning til Shimanami Kaido

 

Hvor lang tid tager det at krydse Shimanami Kaido?

At krydse Shimanami Kaido i bil tager godt og vel en times tid, men det er imidlertid ikke gratis, idet man skal betale broafgifter, der løber op i flere tusinde yen. Det samme skal man, når man tager turen på cykel, men her kan man nøjes med at betale under 1000 yen på en tur i den ene retning. Erfarne cyklister kan klare turen på helt ned til fire timer, men de fleste tager Shimanami Kaido, fordi de samtidig vil nyde omgivelserne og de lokale miljøer, så det kan sagtens tage op til et halvt døgn at krydse ruten, hvis man giver sig god tid til dette. Agter man at foretage en rundtur til og fra enten Onomichi eller Imabari på samme dag, kræver det altså, at man cykler i et jævnt tempo. Godt nok er ruten åben hele døgnet, men den egner sig ikke til cykling i mørke, da der på nogle strækninger er ringe belysning, og man bliver ligefrem frabedt at cykle i nattetimerne, selvom det ikke er forbudt.

Rundt omkring på de små øer er der dog overnatningssteder såsom hoteller og campingpladser, så man altså sagtens kan bruge flere dage på at krydse Shimanami Kaido, så det bliver en decideret udflugt. Man behøver imidlertid ikke at krydse hele ruten, idet man blot kan nøjes med at tilbagelægge dele af denne, da det trods alt er muligt at cykle i begge retninger, så man til en hver tid kan vende om, ligesom man kan tage rundt og udforske de forskellige øer på alternative ruter, der også egner sig til cykling. Her findes også alt fra rastepladser til udkigsposter og butikker, hvor man som cyklist kan slappe af, spise, finde læ eller gå på toilettet.

Eftersom man befinder sig udendørs, når man krydser Shimanami Kaido, så er ens tempo betinget af omgivelserne – heriblandt vejret, der kan være temmelig utilregneligt. Det kan derfor være svært at planlægge en tur langs Shimanami Kaido på forhånd, fordi man aldrig kan vide, hvordan vejret vil blive før få dage forinden. Det anbefales, at man kun tager turen i godt vejr, eftersom det ikke er sundt at cykle i flere timer i regn eller stærk vind. Dog bør man altid have regntøj med sig i tilfælde af, at vejret skifter, mens man er på farten. At cykle på broerne i hård blæst kan desuden være farligt, fordi der ikke er noget, der kan skærme en fra vinden, så denne for alvor kan mærkes. Den japanske sommer er kendetegnet ved at være meget varm og fugtig, så her kan det generelt være ubehageligt og i visse perioder livfarligt at være udenfor under den åbne himmel, mens det modsat kan være en kølig oplevelse om vinteren. Af den grund er ruten mest populær om foråret og om efteråret, hvor temperaturen er til at udstå.

Vejledning til Shimanami Kaido

Shimanami Kaido kan tilbagelægges fra enten Onomichi eller Imabari, men det er mest udbredt at starte i Onomichi, da det er nemt at komme dertil med tog fra blandt andet Hiroshima, men der er stationer i både Onomichi og Imabari. Herunder er lavet en oversigt med beskrivelser over de forskellige strækninger, der udgør Shimanami Kaido med start i Onomichi, samt længden på disse, hvis man tilbagelægger dem på normal vis via cykel. Klik på hver boks for at folde dem ud.

 

Vejledning til Shimanami Kaido Onomichi er begyndelsen på Shimanami Kaido, hvis man starter ruten fra Honshu, mens det derimod er afslutningen, hvis man starter ruten fra Shikoku. I Onomichi ligger der blandt andet en shinkansen-station (Shin-Onomichi station), der forbinder byen med eksempelvis Hiroshima og Fukuyama, men stationen ligger dog langt fra havneområdet, hvor Shimanami Kaido starter, og hvor man kan leje cykler. Ved havneområdet er der imidlertid en almindelig togstation, og nær denne er der forskellige attraktioner såsom templer og Onomichi-borgen. Der er forbindelse til Mukaishima via Shin-Onomichi-broen, men eftersom denne befinder sig et stykke fra havneområdet, så er der mange, der vælger at droppe broen som en del af Shimanami Kaido. I stedet tager de en færge til eller fra Mukaishima, da det kun tager ganske få minutter. Eftersom man skal betale penge for at tage sin cykel med ombord, er der derfor også mange der venter med at leje en cykel, til de er kommet til Mukaishima. Fra havnen i Onomichi er der desuden færgeforbindelse til øerne Ikuchijima og Innoshima samt andre småøer i området.
Vejledning til Shimanami Kaido Shin-Onomichi Ohashi - eller bare Shin-Onomichi-broen, forbinder byen Onomichi på Honshu med øen Mukaishima, og det kan således være den første eller sidste bro, man passerer på Shimanami Kaido, alt efter om man starter i Onomichi eller Imabari. Der er dog bare lige det, at Shin-Onomichi Ohashi ikke er en del af den primære cykelrute, fordi den mest af alt fungerer som en unødvendig forlængelse af denne, idet man fra Onomichi station skal på en 5 kilometer lang omvej for at krydse Shin-Onomichi Ohashi og komme frem til havneområdet på Mukaishima, hvor Shimanami Kaido officielt befinder sig. Af den grund er der mange, der helt vælger at droppe denne bro, når de cykler på Shimanami Kaido, fordi det simpelthen er nemmere at tage en båd til eller fra Onomichi, da dette kun tager ganske få minutter. Dette er selvom Shin-Onomichi Ohashi faktisk betyder "Den nye Onomichi-bro", fordi den blev opført ved siden af den gamle bro, der i modsætning til den nye bro ikke har nogen cykelstier. Da Shimanami Kaido åbnede i 1999, ønskede man nemlig at gøre hele ruten farbar for cyklister, og derfor blev en ny bro også opført, så folk havde mulighed for at cykle mellem Onomochi og Mukaishima. Shin-Onomichi Ohashi er en skråstagsbro med en længde på 549 meter, og på selve broen er der alt fire vognbaner, og i hver side er der cykelsti, der er markeret med en hvid stribe på asfalten.
Vejledning til Shimanami Kaido Mukaishima har en størrelse på 22 kvadratkilometer og er den af de seks øer på Shimanami Kaido, som ligger nærmest Onomichi på Honshu. Dette er altså enten den første eller den sidste ø, som man passerer på ruten. Selvom Shimanami Kaido officielt set inkluderer Onomichi, så er der mange der først starter turen på Mukaishima, både fordi her ligger en cykelterminal, ligesom det er nemmere at komme frem til øen med færge end via bro, selvom der er forbindelse til øen med Shin-Onomichi-broen. Denne ligger nemlig et stykke fra havnen i Onomichi og er ikke en del af den primære cykelrute, der starter fra havneområdet på Mukaishima, og som har en længde på cirka 9 kilometer. Der går færger til Mukaishima hvert 5.-10. minut og turen tager kun ganske få minutter, men man skal dog købe cykelbillet, hvis man vælger at leje en cykel i Onomochi, før man stiger på færgen. På Mukaishima er der mange sekundære cykelruter, som man kan gøre brug af til at udforske øen, og så er der endvidere broforbindelse til naboøen Iwashijima, der ikke er en del af Shimanami Kaido, men ikke desto mindre er der også cykelruter på denne. Mod syd er Mukaishima forbundet med Innoshima via Innoshima-broen.
Vejledning til Shimanami Kaido Innoshima Ohashi - eller bare Innoshima-broen - er en 1,3 kilometer lang hængebro, der forbinder Innoshima og Mukaishima med hinanden, og det kan således være den første eller sidste bro, man passerer på Shimanami Kaido, hvis man ikke vælger at inkludere Shin-Onomichi Ohashi på sin tur, men i stedet foretager rejsen mellem Onomichi og Mukaishima med båd. I modsætning til flere af de andre broer på Shimanami Kaido, så blev Innoshima Ohashi opført, før ruten åbnede i 1999 - nemlig i 1983, fordi der var behov for at kunne rejse mellem øerne med køretøjer, og der var dengang tale om den længste hængebro i Japan. På selve broen er der i alt fire vognbaner, og dette er den eneste af broerne på Shimanami Kaido, som man som cyklist og gående kan passere i læ uden at befinde sig ved siden af biltrafikken, fordi der på undersiden af broen er kombineret gang- og cykelsti.
Vejledning til Shimanami Kaido Innoshima har en størrelse på 35 kvadratkilometer og er forbundet med Ikuchijima via Ikuchibashi og Mukaishima via Innoshima-broen. Innoshima er den eneste af de seks øer på Shimanami Kaido, hvor man kan komme til med færge fra både Onomichi og Imabari. Fra Habu Havn er der nemlig færgeforbindelse til Imabari samt øerne Oshima og Hakatajima, mens der fra Shigei Higashi Havn er færgeforbindelse til Omachi samt øen Ikuchijima. Der er desuden også færgeruter til andre småøer i området. Ved Habu Havn ligger desuden en cykelterminal, men denne er ikke er nærheden af den primære cykelrute på øen, der strækker sig over cirka 11 kilometer. Der er dog mange andre sekundære ruter at gøre brug af, så man blandt andet kan besøge steder som Oyama-helligdommen, Konrenji-templet og Innoshi Suigun-borgen.
Vejledning til Shimanami Kaido Ikuchibashi er en 790 meter lang skråstagsbro, der forbinder øerne Innoshima og Ikuchijima, og det er således den femte bro man passerer på Shimanami Kaido, hvis man starter turen fra Imabari på Shikoku, mens det er enten den anden eller tredje bro, man passerer fra Onomichi, alt efter om man inkluderer Shin-Onomochi Ohashi i sin tur. Ikuchibashi er en af de broer, der blev opført, før Shimanami Kaido åbnede i 1999, eftersom denne stod færdig i 1991. På selve broen findes der to vognbaner, og på hver af disse er der kombineret gang- og cykelsti, der er adskilt fra vejene med autoværn.
Vejledning til Shimanami Kaido Ikuchijima har en størrelse på 31 kvadratkilometer og ligger mellem Omishima, som der er forbindelse til med Tatara-broen, og Innoshima, som der er forbindelse til med Ikuchibashi. På Ikuchijima er desuden hele to havne med færgeforbindelser til både Innoshima og Omachi, fordi man på Ikuchijima finder templet Kosanji, der er øens mest populære attraktion. I nærheden af denne ligger blandt andet et museum dedikeret til maleren Hirayama Ikuo samt en cykelterminal. Længere mod syd på en strand kendt som Sunset Beach ligger endnu en cykelterminal, og rundt omkring på øen er desuden offentlige kunstværker, som besøgende kan beundre på deres tur på Shimanami Kaido. På den primære cykelrute tilbagelægger man over 12 kilometer, men de sekundære ruter gør det muligt at nyde de andre dele af Ikuchijima.
Vejledning til Shimanami Kaido Tatara Ohashi, eller bare Tatara-broen, forbinder øerne Omishima og Ikuchijima med hinanden, og det er således den fjerde bro, man passerer på Shimanami Kaido fra både Imabari på Shikoku og Onomichi på Honshu, hvis man herfra også vælger at gøre brug af Shin-Onomichi-broen til at komme til Mukaishima. Tatara-broen er en skråstagsbro med en længde på 1,5 kilometer, og det er dermed den anden længste bro på Shimanami Kaido. På selve broen findes der i alt fire vognbaner, og på hver af disse er der kombineret gang- og cykelsti, som er adskilt fra vejen med autoværn.
Vejledning til Shimanami Kaido Omishima har en størrelse på 65 kvadratkilometer og er dermed det største af de seks øer på Shimanami Kaido. Alligevel tilbagelægger man på den primære cykelrute kun lidt over 5 kilometer på øen, men de sekundære ruter gør det dog muligt at udforske store egne af denne, hvor man blandt andet kan besøge flere museer samt Oyamazumi-helligdommen. I nærheden af denne ligger også en cykelterminal, hvilket der også gør nær Tatara-broen, som forbinder Omishima med Ikuchijima. Mod syd er det derimod Omashimabashi, der forbinder Omishima med Hakatajima. Omishima er desuden den eneste ø på Shimanami Kaido, som ikke er forbundet med nogle af de andre øer via færge. Fra Managata Havn kan man dog komme til nogle af de andre småøer i området, ligesom her er færgeforbindelse til Imabari.
Vejledning til Shimanami Kaido Omishimabashi forbinder øerne Omishima og Hakatajima, og det er således den tredje bro, man passerer på Shimanami Kaido, hvis ens tur starter fra Imabari på Shikoku, mens det derimod er enten den fjerde eller femte bro, man passerer fra Onomichi, alt efter om man inkluderer Shin-Onomichi Ohashi i sin tur. Omishimabashi er en buebro og har en længde på 328 meter, hvilket gør den til den korteste bro på Shimanami Kaido. Det var desuden den bro, der blev opført først, idet den stod færdig i 1979, og dengang var den kun tiltænkt biler, men i forbindelse med åbningen af Shimanami Kaido i 1999, så blev halvdelen af broen omdannet til cykelstier, så der på selve broen nu er to kørebaner til biler og to kørebaner til cykler, som er adskilt fra hinanden med et autoværn.   Når man lejer en cykel skriver man ydermere under på, at man vil erstatte den eller dele af den hvis den bliver stjålet eller beskadiget, og man bliver også opkrævet et depositum på 1100 yen, som man kun kan få tilbage, hvis man afleverer cyklen i samme terminal, som man lejede den fra - altså hvis man foretager en rundrejse. Hvis ens cykel går i stykker eller punkterer, kan man henvende sig i en terminal på strækningen og få hjælp, og hvis der sker en ulykke grundet en defekt cykel vil ens eventuelle skader blive dækket af udlejningsfirmaets forsikring.
Vejledning til Shimanami Kaido Hakatajima har en størrelse på 21 kvadratkilometer og er dermed den mindste af de seks øer på Shimanami Kaido. Rutemæssigt fungerer Hakatajima da også mest som en overfartsvej, idet man via den primære cykelrute kun tilbagelægger lidt over 3 kilometer, men de sekundære ruter gør det dog muligt at udforske størstedelen af øen, hvor der blandt andet ligger en cykelterminal med en delfinfarm i nærheden samt en park, hvorfra der er udsigt til Omishimabashi, der forbinder Hakatajima med Omishima. Mod syd er der derimod Hakata Oshima-broen, der forbinder Hakatajima med Oshima. Fra Hakatajima er det også muligt at komme til Oshima, Innoshima og Imabari med færge fra Kinoura Havn.
Vejledning til Shimanami Kaido Hakata-Oshima Ohashi, eller bare Hakata-Oshima-broen, forbinder (som navnet antyder) øerne Oshima og Hakatajima, og det er således den anden bro, man passerer på Shimanami Kaido, hvis man starter turen i Imabari på Shikoku, mens det er den femte eller sjette, man passerer fra Onomichi, alt efter om man inkluderer Shin-Onomichi Ohashi i sin tur. Hakata-Oshima-broen er en hængebro med en længde på 1,2 kilometer, og det var en af de broer, der blev opført før åbningen af Shimanami Kaido i 1999, idet den stod færdig i 1988. På selve broen er der to vognbaner med kombineret gang- og cykelsti i den ene side, som er adskilt fra vejen med et autoværn. Fra cykelstien har man blandt andet mulighed for at cykle ned på den lille ø Michikajima, som Hakata-Oshima-broen er bygget henover.
Vejledning til Shimanami Kaido Oshima har en størrelse på 42 kvadratkilometer og er den ø på Shimanami Kaido, der ligger nærmest Imabari - altså er det enten den sidste eller den første ø, man passerer på ruten. Oshima er forbundet til Hakatajima med Hakata Oshima Ohashi-broen, der har en længde på 1,2 kilometer, mens der er forbindelse til Imabari på Shikoku med verdens længste brosystem af hængebroer - nemlig den 4,1 kilometer lange Kurushima Kaikyo Ohashi. På Oshima er der blandt andet mulighed for at nyde udsigten til denne fra det 300 meter høje Kiro-bjerg, men herudover har øen også flere seværdigheder såsom et museum dedikeret til den lokale Murakami-klan, der vogtede over øgruppen, en blomsterpark, samt en samling klipper nær kysten med flotte formationer. Den primære cykelrute er over 13 kilometer lang og strækker sig midt gennem øen, men der er rig mulighed for at benytte sig af sekundære ruter langs kysterne, så man kan beundre havudsigten. Herudover er der to cykelterminaler på øen, hvor der desuden er færgeforbindelse til Imabari samt Hakatajima og Innojima fra Tomoura Havn.
Vejledning til Shimanami Kaido Kurishima Kaikyo Ohashi er ikke bare én bro, men tre sammensatte hængebroer, der tilsammen har en længde på 4,1 kilometer, hvilket gør disse til den længste hængebrosstruktur i verden, og det er naturligvis også den længste bro på Shimanami Kaido. Broerne forbinder Shikoku med øen Oshima og er altså den første bro, man passerer på Shimanami Kaido, hvis man starter turen fra Imabari på Shikoku, eller den sidste, hvis det derimod er hér, ens rejse slutter. Kurushima Kaikyo er bygget over en række mindre småøer, og fra broen kan man blandt andet tage en smuttur ned på en af disse, nemlig øen Umashima. På broen er der i alt fire vognbaner med kombineret cykel- og gangsti på hver side, som er adskilt fra vejen via et autoværn.
Vejledning til Shimanami Kaido Imabari ligger på Shikoku og er sidste stop på Shimanami Kaido, hvis man starter ruten fra Onomichi, mens det derimod er første stop på ruten, hvis man starter denne fra Shikoku. Officielt set starter og slutter cykelruten dog ved Kurushima Kaikyo-broen, der forbinder Shikoku med Oshima, og der er derfor også en cykelterminal nær denne, ligesom der ligger en togstation - nemlig Hashima station. Vælger man at starte eller slutte i Imabari, så kræver dette en ekstra cykeltur på cirka 6 kilometer, men her er der også både cykelterminaler og en station, og med tog kan man blandt andet komme til Imabari fra Matsuyama eller Marugame. I Imabari ligger også en havn hvorfra der er færgeforbindelse til øerne Innoshima, Oshima, Hakatajima og Omishima samt flere småøer i området.

 

Udover Shimanami Kaido, så er der faktisk også andre cykelruter på de omkringliggende øer, hvilket drejer sig om Yumeshima Kaido på Ikinajima, Yugeshima og Kamijima, der er forbundet med hinanden via broer, men disse øer har dog ikke broforbindelse til nogle af de seks øer på Shimanami Kaido. I stedet kan man komme til dem med færge. Anderledes forholder det sig med cykelruten Tobishima Kaido, der starter ved Kure på Honshu og slutter på øen Okamurajima. På vejen passerer man seks andre øer og i alt 7 broer, men Tobishima Kaido er altså en blind vej, så man er nødt til at cykle samme vej tilbage eller tage en færge til nogle af øerne på Shimanami Kaido.

På dette interaktive kort er lavet et overblik over Shimanami Kaido-ruten samt cykelterminaler. Naviger rundt på kortet ved at zoome og klikke på ikonerne eller klik i stedet på ikonet i venstre hjørne for at folde en fuld oversigt ud.

Total Page Visits: 183 - Today Page Visits: 1