Medmindre man skal bo på det samme hotel under hele sin ferie, så kan det være ret upraktisk at slæbe en masse bagage med sig til Japan. Lokaltogene er ikke indrettet til bagage, og i shinkansen kan det også være svært at få plads til både tasker og kufferter uden at genere andre. Man kan sagtens lade paraplyer blive hjemme, for i Japan sælges de overalt til billige penge. De fleste hoteller har håndklæder og toiletartikler til rådighed, og i sommerhalvåret er det sjældent så koldt, at man skal gå rundt med jakke. Overvej derfor, hvad der er nødvendigt at tage med og prøv at begrænse jer så meget som muligt. Ankommer man til Japan, længe inden man skal tjekke ind på sit hotel, kan det være træls at bære rundt på kufferter, når man kan bruge ventetiden på at gå rundt og nyde kulturen. Man kan naturligvis tage direkte hen til sit hotel og efterlade sin medbragte bagage, men det er stadig brugt tid, som man kunne have gjort brug af på at få set noget i stedet.
På denne side er samlet en guide til, hvordan man kan håndtere sin bagage i Japan.
I Japan findes der opbevaringsskabe på eller ved de fleste stationer, hvor man kan låse sine sager inde, hvilket er praktisk, hvis man har meget at slæbe rundt på og gerne vil lette byrden. Disse skabe koster dog penge at gøre brug af, og i visse perioder kan det godt være svært at finde et ledigt skab. Det er heller ikke sikkert, at størrelsen passer til ens kuffert, men opbevaringsskabe findes heldgivis i forskellige størrelser, dog er de største af slagsen typisk begrænset til de større stationer. Skabe har som regel en dybde på 54 cm. og en bredde på 34 cm. Højden kan variere fra 20 cm. til lidt over en meter. Prisen per skab ligger mellem 300 til 600 yen per kalenderdag (altså fra midnat til midnat). Henter man sin bagage, dagen efter man har lagt den i et skab, skal man derfor betale ekstra for at kunne låse det op. Det er kun tilladt at opbevare sin bagage i tre dage ad gangen – overskrides grænsen vil skabet blive tømt af personalet.
|
Japanske tog og busser er ikke designet til store kufferter. Det er meget upraktisk at rejse med bagage i lokaltog og bybusser, og særligt i myldretiden vil man opleve, at bagage er besværligt at slæbe rundt med. Tog og busser, der er tilknyttet lufthavne, vil tværtimod have plads til bagage. På shinkansen-linjerne Tokaido, Sanyo, Kyushu, der løber mellem Tokyo, Kyoto, Osaka, Hiroshima, Fukuoka og Kagoshima er det nødvendigt at betale et gebyr, hvis man vil medbringe stor bagage (bredde+højde+længde = min 160 cm.), og denne kan kun placeres bagest i vogne med pladsreservationer - altså skal man også have en pladsbillet. Medbringer man stor bagage uden at have betalt for denne, vil den blive låst inde i en bagagesektion, samtidig med at man skal betale en afgift. |
Grundet besværet med at rejse med stor bagage i Japan er der opstået en helt særlig form for leveringsservice kaldet takuhaibin, hvilket er en kurer, der specialiserer sig i fragt af bagage. Det er nemlig også muligt at undgå at rejse lange afstande med sin bagage og i stedet sende denne af sted for sig selv via leveringsfirmaer, der tilbyder at fragte bagage mellem hoteller eller til og fra lufthavnen eller sågar særligt udvalgte stationer. Disse steder kan personalet hjælpe med yderligere informationer, og man kan trygt overlade sin bagage til dem, så de kan klare overleveringen. |