Japan står bag opfindelsen af mange produkter, der er mere eller mindre udbredt på verdensmarkedet, men der er imidlertid også mage ting, der fortsat er så japanske, at de har svært ved at løsrive sig den japanske kultur. Japanske udtryk har ligeledes fundet vej til andre dele af verden, så den japanske kultur således er med til at sprede sig gennem sproget. På denne side er samlet nogle af de populære produkter og begreber, som findes i det moderne japanske samfund - klik på et billede for at læse mere. Dette inkluderer altså ikke traditionelle genstande og udtryk, der hovedsagligt hører fortidens Japan til, eftersom disse er samlet HER. Instrumenter har desuden sin egen sektion HER, og sport og spil har sin egen sektion HER, mens en oversigt over mad og drikke kan findes HER.
AIBO | Akanbe | Amae | Anime |
Banzai | Chawan | Chibi | Chindogu |
Cosplay | Dakimakura | Daruma | De tre vise aber |
Dojin | Emoji | Enjo Kosai | Freeter |
Furin | Futon | Gaijin | Ganbaru |
Ganguro | Goji no chaimu | Hachimaki | Hanami |
Hentai | Hibakusha | Hikikomori | Host og hostess |
Idol | Isekai | Johatsu | Kancho |
Karaoke | Karoshi | Kawaii | Kimono |
Kodokushi | Koinobori | Kokeshi | Koseki |
Kotatsu | Kyusu | Maneki-neko | Manga |
Matsuri | Metabolisme | Miharu-koma | Miyawaki-skov |
Moe | Momijigari | Monchhichi | Nanpa |
Nekoyoke | Nikkei | Nobori | Okiagari-koboshi |
Oshiya | Otaku | Parasite single | Purikura |
Rickshaw | Salaryman | Senbazuru | Senpai og kohai |
Shiatsu | Shinju | Shinkansen | Shinrin yoku |
Tatami | Teru teru bozu | Tokonoma | Toorima |
Tsunami | Umami | Wabi-sabi | Yaeba |
Yakuza | Yuru-chara | Zettai ryoiki |