.

Anohana: The Flower We Saw That Day

.

Anohana: The Flower We Saw That Day

.

Anohana: The Flower We Saw That Day

Denne serie foregår i et virkeligt sted i Japan, og det eneste unaturlige element er, at mennesker er i stand til at gå igen som spøgelser, der af ukendte grunde optræder som en ældre legemliggjort udgave af en død pige.

Karakterdesignet er for de fleste karakterer gjort realistisk, men Menma har dog gråt hår, selvom hun er en pige. Der er desuden mange eksempler på overdrevne ansigtstræk.

En gruppe på seks børn bestående af tre drenge og tre piger er uadskillelige, indtil den ene af pigerne kaldet Menma mister livet i en ulykke. De fem tilbageværende venner glider så småt væk fra hinanden, indtil flere år senere, hvor Menmas spøgelse tager kontakt til drengen Jinta, der sørger for at samle dem igen, da Menma kun kan finde fred, hvis de formår at opfylde hendes ønske. Problemet er bare, at hun ikke kan huske, hvad det er, hun vil have.

Anohana: The flower we saw that day er på mange måder en trist historie - både fordi den fortæller om en pige, der ikke kan komme videre i efterlivet, før hendes ønske er blevet opfyldt, men mest af alt, fordi den viser, hvordan et dødsfald påvirker folk på forskellige måder, hvilket grundlæggende set er den morale, serien forsøger at belyse.

De fem venner har hver især fået formet deres ældre personligheder ud fra tabet af deres barndomsven, og det er som sådan tragisk, at de samtidig har mistet hinanden, hvilket er det egentlige tab, de i serien forsøger at kapere. Der er dog også tale om en lidt fjollet serie fyldt med såkaldt anime-logik, for pigen Menma er i stand til at få ting til at svæve, ligesom hun kan indtage føde, men dog er det kun ganske sent, at hun vælger at gøre opmærksom på sin tilstedeværelse over for andre end Jinta, hvilket skaber unødig konflikt i starten af serien, hvor man afsnit efter afsnit bare venter på, at tøsen tager sig sammen og viser, at hun eksisterer.

Menma er generelt en irriterende karakter, der hører til i en helt anden genre. Mest af alt fordi hun opfører sig som et lille barn - både på den måde hun taler og agerer, selvom hun besynderligt nok er blevet ældre som spøgelse (muligvis for at retfærdiggøre de seksuelle og unødvendige undertoner). Først i de senere afsnit begynder man at føle sympati for hende. Jintas far er til gengæld noget af en løjerlig fætter, der også er lidt barnlig, men på et helt andet niveau. Overordnet set er karaktererne i denne serie desværre stereotype anime-typer, der har hver deres overdrevne personlighed tilpasset deres udseende, så det er ikke ligefrem, fordi den leverer noget nyt på det punkt. Styrken er det psykologiske aspekt, der trods alt er fortalt på et plan, hvor alle kan være med.

Jintas far

8/10
Total Page Visits: 556 - Today Page Visits: 1